Skrevet af: Freddy Kikkenborg, 12. november 2014 kl. 22.31
Hej, jeg er ny i haven. mit spørgsmål går ud på, når man lægger presenning eller sort plast over bedet for at udrydde div. vækst (det som nogle kalder, at nulstille haven). tager det også jordskokkerne?
mvh.
Freddy
Skrevet af: Mogens; E., 13. november 2014 kl. 9.16
Når jorden har været helt dækket med sort plastic i ca. et år, vil langt de fleste vækster være forsvundet. Enkelte skud af vilde brombær kan dukke op igen.
Skrevet af: Freddy Kikkenborg, 13. november 2014 kl. 19.38
Hej igen. takker, min største "frygt" er jordskokkerne, (man har jo hørt). så hvis jeg får bugt med dem, så er det bare super. nu, er der vel ikke chance for, at man "vækker dem af en dvale", når man fjerner plasten, og begynder at fræse jorden?
Freddy
Skrevet af: Tom Andersen, 13. november 2014 kl. 21.09
Hvis du virkelig mener, at jordskokker kræver sort plastic for at slippe af med dem, så må du gerne uddybe metoden lidt for mig.
Er de da ikke meget lette at grave op?
Skrevet af: Freddy Kikkenborg, 13. november 2014 kl. 21.54
er det mig du spørger? de er som sådan, meget nemme at grave op. problemet er hvis man ikke får alt med op, så kommer de igen og de er næsten ikke til, at komme til livs.
så det kan godt gå hen og blive en lang kamp at få dem udryddet. så derfor spørgsmålet om sort plast (måske en nem løsning?)
Freddy
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. november 2014 kl. 23.21
Der skal mere end et års dække til at komme af med jordskokker :) Det tog to hele år hos mig...
Men hvorfor vil du fræse jorden og smadre både jordstruktur og det meste levende i den?
Prøv at læse her på siden om jordbehandling - jordforbedring - anlæg af nye bede osv.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2014 kl. 6.58
Hej Freddy
Ja, det var dig jeg spurgte :)
Hvis du graver alle jordskokker op, vil du ganske rigtigt overse nogle stykker, som skyder det følgende forår. Dem graver du så op og væk er de!
Hvad med alt det andet "ukrudt" i bedet? Du kan ikke bearbejde jorden uden efterfølgende vækst af "ukrudt".
Er det en køkkenhave, som du vil have i bedet, så er lugning af ukrudt en tilbagevendende opgave - år efter år :-D
Ukrudt i køkkenhaven kan minimeres ved diverse teknikker, som f.eks. brunt eller grønt jorddække.
Er det et staudebed du vil etablere, så vil jeg anbefale at rense bedet helt op manuelt over et par år med jorddække i vinterhalvåret. Her er kvik og skvalderkål nok langt værre end jordskokker :-D
En fræser er, som Anja nævner, et entreprenørredskab og ikke et haveredskab, hvis man ønsker at dyrke jorden økologisk / organisk / levende.
Drop plastic og brug almindelige haveredskaber og få erfaring med dem - der vil altid være behov for lugearbejde, det kan du lige så godt indse med det samme. Og jordskokker, de er- efter min mening - ikke besværlige i forhold til så meget andet, slet ikke!
Skrevet af: Freddy Kikkenborg, 14. november 2014 kl. 7.10
jeg takker for svarene/oplysningerne. mit problem er/var nok frygten for denne jordskok, der ville tage magten. min plan er, der hvor hovedparten af skokkerne står, der skal være græs og på modsatte side af havegangen, skal der være køkkenhave.
Freddy
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2014 kl. 7.39
Ok - så er det langt lettere at grave knoldene op og plane jorden.
Så græs - og vupti, når det er groet til, så kan du udsulte skokkerne med plæneklipperen.
Evt bruge en mindre spade/håndskovl til at grave evt problemknolde op.
Gør det let: sæt jordskokkerne på dba.dk eller deljorden.dk og se om ikke nogen vil grave dem op for dig?
Skrevet af: Freddy Kikkenborg, 14. november 2014 kl. 7.44
det her jeg glemte helt, i min iver, for at finde løsninger.
jeg overtager en have, der har stået ubenyttet i godt 4 år.
på den ene side af havegangen, en lille skov af jordskokker og på den anden side, en lidt mindre skov af majs.
det første man får at vide er, skokkerne, dem kommer du aldrig af med. det andet er, at man skal fræse, så bliver det godt.
derfor er det godt, at man kan henvende sig her, og så få nogle gode råd og vejledninger. takker
Freddy
Skrevet af: Freya Grossmann, 14. november 2014 kl. 15.26
Her er meget godt at lære. Du er altid velkommen med spørgsmål!
Der er også mange gode artikler, hvis du bruger søgefeltet.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2014 kl. 15.45
4 år gamle majs skal du ikke være bange for :-)
Skrevet af: Lars Holt, 29. december 2014 kl. 10.49
Snerler er det ukrudt, jeg har mest respekt for.
Det lader sig ikke kue af sort plast, og det frygter ikke plæneklipperen.
Vore jordskokker står der på 15. , måske 25. år. De kan udryddes, men jeg efterlader altid nogle mindre knolde, så der også er noget at komme efter året efter. De er ikke mere ukrudt, end kartofler, hvor der også altid er overset nogle ved opgravningen
Skrevet af: Tine Horsum, 12. januar 2015 kl. 0.29
Peberrod vokser forresten også nemt ovenud i sort plast...
Brombær skal klippes ned, graves op - så meget man orker, derefter køres de over med en plæneklipper, det samme gælder hjortetakstræ. Søren Ryge har held med Round-up. Det har jeg *ikke* haft. Ikke med rodkrudt- der laver meterlange skud ud i plænen og andre steder. Det virker heller ikke på Stor Nælde.
Men at grave og slå gør! Så må man så udsætte sin køkkenhave et par år.
Fræsning- virker slet ikke- medmindre kvik-/senegræs- skal trives. Men kvik hader slåning.
Mvh
Pinny- med brombærhelvedet!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > »nulstille bedet«