Forum

Kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Zederkof Zederkof, 13. august 2004 kl. 19.57

Hej

Har læst artiklen om hvordan man opbevare kartofler til vinteren. Jeg har lige et par spørgsmål, hvor lang tid skal de ligge og tørre. Ved godt at det er indtil de er helt tørre men er det timer eller dage vi snakker om. Ang. opbevaring kan man opbevare dem i flamingo kasser med låg, eller er der nogle der har en fed ide.

Mvh
Thomas

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2004 kl. 19.41

På en solrig augustdag med lidt vind, tager det en eftermiddag at tørre kartofler, hvis man breder dem ud i et lag på f.eks. et stykker plast.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 18. august 2004 kl. 12.38

Hej Thomas
Jeg har dårlig erfaring med grøntsager i flamingokasser. Jeg synes, at grøntsagerne rådner alt for let.

Jeg bruger nu kun trækasser. Dem fra årstiderne duer, men de holder kun få år. Papkasser kan også bruges, men efter få dage er de så bløde, at jeg ikke kan løfte dem uden at bunden går i stykker.

Sagen er, at der er fugtigt i min jordkælder – hvilket holder rodfrugtrene meget sprøde og spændstige. Grøntsagerne trækker vejret, dvs. de puster CO2 og vand ud. Hvis de ikke kan komme af med vandet, som i en flamingokasse, ligger de og søpper i vandet, og holder sig derfor dårligere.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 18. august 2004 kl. 17.47

Jeg bruger flamingokasser til opbevaringen, men den slags, man kan hente gratis i mange butikker.

I deres bund er der huller, og det giver en glimrende ventilation.

Jeg bruger en avis, en papirsæk eller lignende som "låg".

Forrige vinter havde jeg såmænd stablet flere kasser uden problemer.

Hvis kasserne sættes på et bord, kan det være nødvendigt at hæve dem en smule med et par små klodser eller lignende.

Det er desuden væsentligt, at opbevaringen sker køligt, men frostfrit.

Jeg har læst et eller andet sted, at det ideelle er en temperatur på 4 grader.

Men jeg har uden problemer brugt min uopvarmede garage til formålet.

I perioder med frost har jeg lagt en dyne på i form af en vintermåtte.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

Nyt svar til emnet »Kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider