Forum

Honningbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Carlsen, 13. december 2014 kl. 15.10

hejsa alle
har lige fået købt 2 stk honningbær
jeg ville høre om jeg kan tage stiklinger
og hvilken tidspunkt jeg kan gøre det

hilsen nicolaj

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. december 2014 kl. 16.17

jeg synes at du skal lade dem vokse lidt inden du begynder at gøre dem mindre

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Carlsen, 13. december 2014 kl. 16.34

hej mogens tak for svaret
det var mere fordi det er en julegave
så ville høre om jeg kunne klippe 2 stikinger inden jeg giver den videre
hilsen nicolaj

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. december 2014 kl. 17.40

Du kan godt sætte stiklinger nu i en nedgravet potte beskyttet under en busk. ½ sand og ½ pottemuld.
God fornøjelse.
Anne Marie

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. december 2014 kl. 20.02

Jeg synes nu, at det er en smule dårlig stil at klippe af planter, der skal gives væk...

Kan du ikke bare købe et par planter til dig selv?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Carlsen, 13. december 2014 kl. 20.46

Det er du velkommen til og at syntes
Jeg tror ikke min mormor ville syntes det gør så meget
Hvis jeg klippet en lille stikling af hver plante

Jeg kunne da godt bruge 300 kr på 2 nye planter
Eller klippe to små stiklinger selv
Og spare de 300 kr
Hvilken er mange penge når man er på su

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2014 kl. 8.45

Eller du kunne have ventet og bedt om dem senere :)

Men helt bortset fra det, så kan jeg se, at der dukker små, nye planter op under mine buske. Er der nogen her, der ved, om de bliver til frugtbærende planter?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 14. december 2014 kl. 10.05

👍 til dig Nicolaj. Din mormor Bliver glad, både for planter og for, at du tænker langt og konstruktivt. Jeg havde ikke hørt om honningbær før, så tak fra mig for det.
Venlig hilsen K. Langgaard
Som har små børnebørn som synes blomster er spændende. Måske bliver jeg en dag lige så heldig som din mormor og får planter forærende af dem.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 14. december 2014 kl. 10.06

Øh det var en opadvendt tommelfinger, et "like" jeg prøvede at sende til Nicolaj

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 14. december 2014 kl. 11.20

@ Anja
Du spørger om de planter der dukker op under dine honningbær er frugtbærende.

Hvis der er tale om grene, der har slået rod fordi de har fået jordkontakt, er de identiske med moderplanten. Hvis det er frø fra de bær, som ikke er blevet plukket, der spirer, er det en anden sag. For blot 5-6 år siden blev der stort set kun solgt planter af arten Lonicera caerulea (kamtchatica) og dermed er frøplanter uden den store variation. I de senere år er der kommet mange sorter af storfrugtede og mere velsmagende typer. Når disse frøformeres er der en meget stor risiko for at frøplanterne bliver mere lig den oprindelige art end de ligner moderplanten.

I øvrigt er navnet "Honningbær" noget misvisende. Det hentyder alene til at de fleste kaprifoliers blomst har honningduft. Det tyske navn Majbær er meget mere sigende - om end vi i Danmark nok skal kalde dem junibær efter det tidspunkt, hvor bærrene kan plukkes. Selv foretrækker jeg Sibirisk blåbær (en sammentrækning af Sibiriens blå bær). Også fordi man undgår en sammenblanding med alle de rødfrugtede Lonicera, der indeholder giftstoffer i større eller mindre mængde, som er skadelige og i værste fald dødelige for mennesker.

For øvrigt kan der købes småplanter til 25-30 kr. pr. stk. på blandt andet Blomstergården, så selv de nye sorter er til at komme til for penge, hvis man har lidt tålmodighed.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. december 2014 kl. 11.40

Tak, Villy - det var det, jeg havde en anelse om, kunne være tilfældet :) Det er ikke grene med jordkontakt.

Kan de krydse med den almindelige Kaprifolie? For så er det helt galt - de står nemlig lige under sådan en...

Jeg laver en lille børnehave med dem - så må vi se, hvad der kommer ud af det.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Andersen, 28. juni 2015 kl. 12.00

Jeg har Majbær/ Honningbær men hvad kan jeg bruge dem til. Da jeg købte planten havde jeg læst art de var søde blåbærligninde bær, men jeg syntes at de smager "bjæske" og er meget sure.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 17.39

De giver noget godt syltetøj. Smagen er meget intens og sådan lidt henad en blanding af solbær, blåbær og hyld.

Mht. smagen af de friske bær, så er det min erfaring at de kan se modne ud men være frygteligt bitre som du beskriver. Jeg har nu også smagt søde bær. De skal være lidt bløde. Du kan ikke stole på farven alene.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 21.24

Hej Claus.
Er der datoer, der kan fortælle om bærrene (tidligst) er modne?

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 22.13

Sidste år var det sidste halvdel af juni hos mig.
I år har jeg ikke haft net over, med det resultat at fuglene har plyndret dem. Erfaringsindhentningen må springe et år over, men væksten er til gengæld god.

Som sagt, mærk om de er blevet lidt bløde og håb på det bedste...

Nyt svar til emnet »Honningbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Honningbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider