Forum

Ingen orm i ærter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. august 2004 kl. 21.34

I år såede jeg så mange høje ærter som aldrig før, resten af posen. Idag er de sidste høstet (bortset fra dem til næste års avl).

Og til min overraskelse har der ikke været en eneste orm i nogen af dem, selv ikke i de overskydende, der blev sat op ad min hækklippede syren. – Jeg aner ikke, hvad jeg evt. har gjort rigtigt.

Selv i min barndom (med sprøjtning) var der orm i ærter. Har Havenyt haft en spørgerunde om, hvor mange, der har orm i ærter? Er der noget, jeg kan lære af, eller var det bare vejret, der var gunstigt for ærter i år?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 16. august 2004 kl. 13.45

Heldige dig, Clara, at du ikke har haft orm i dine ærter. Jeg har haft tre forskellige sorter i år, og der har i varierende grad været orm i dem alle. De sidste, som jeg plukkede her i weekenden, var stort set uspiselige.

Venlig hilsen

Merete

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 16. august 2004 kl. 20.04

Jeg havde høje ærter i to forskellige bede – og i det ene bed (hvor der også var ærter sidste år) var der temmelig mange orm. I det andet var der ingen! Jeg konstaterer det blot – aner ikke om der er nogen logisk forklaring.

hilsen Jane

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 17. august 2004 kl. 6.38

Kloge og erfarne folk hævder, at man aldrig skal dyrke ærter det samme sted to år i træk.

I øvrigt er det min erfaring, at det ikke har været et godt år for orm i ærter.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Razak Jenayah, 19. august 2004 kl. 11.28

Er der nogen der ved, hvordan ormen kommer i ærten? Er det i blomtringsstadiet hvor "ormemoderen" lægger æg i blomsten eller er det under bælgens udvikling? Har det noget med såtidspunktet? hjælper det at så senere? Kunne man finde et naturlig middel til at sprøjte med under blomstring?

Med venlig hilsen

Razak Jenayah

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 20. august 2004 kl. 15.59

Ærtevikleren, som lægger sine æg på bælgene, hvori larverne borer sig ind.

Du kan læse mere under nedenstående:

www.bayer.se/bayer/Internet_Agro_dk.nsf/0/7c3c9f356240f9c7c1256acc0037c99a?OpenDocument

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 26. januar 2005 kl. 12.07

Ærtevikleren flyver på bestemte tidspunkter (1. og 2. generation). Den lægger æg, når ærteblomsten/bælgen har en bestemt størrelse. Så hvis man har sået på et tidspunkt som rammer forbi flyvetidspunkt/kritisk bælgstørrelse – kan man være heldig at få ormefri ærter. Så eventuelt ærterne i flere omgange, eller så høje (gammeldags) sorter, som typisk giver ærter over en lang periode, så vil der være ærter uden orm – på visse tidspunkter.

Nyt svar til emnet »Ingen orm i ærter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ingen orm i ærter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider