Skrevet af: Lene Skelmose, 30. december 2014 kl. 18.19
Skal man lade de lange grene være eller skal de beskæres for at forgrene sig? Udtynde ad åre?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. december 2014 kl. 13.55
skal ikke men kan godt
Skrevet af: Søren S Duun, 31. december 2014 kl. 14.51
Det er ikke sikkert st du får flere bær ud af det. Jeg købte en sort i Bilka som grodet godt og som lavede mange lange grene, men jeg så aldrig skyggen af hverken blomster eller bær, når jeg skær dem tilbage .
Nu har jeg købt en ny sort, der ligner en berberis og som giver mange bær. Så nu kan jeg kalde mig goji bær avler. Min "bukketorn' ligner ikke dem man finder som vildtvoksende i DK. Det gjorde den fra Bilka.
Skrevet af: Lene Skelmose, 1. januar 2015 kl. 17.18
Jeg har heller ikke set skyggen af bær på mine, men de har stået i en balje under kummerlige forhold ( ubeskårne), fordi jeg ikke kunne finde en plet ledig jord. De har nu fået bedre forhold - så jeg ser dem lige an sommeren over - og håber der sker noget på bærfronten. Har købt dem som småplaner hos "Botanisk Verden" ( tror jeg det hed).
Tak for svar.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. januar 2015 kl. 10.11
Søren, tror du ikke det ER en berberis, du har fået;o)??
Berberis koreana giver fine frugter til marmelade og saft.
Den ligner Bukketorn i vækst, men har gule blomster.
De andre berberis giver små frugter, der er lige så anvendelig. Meget c-vitaminholdige derfor sure.
Foto af ubeskåret Bukketorn.
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2015 kl. 20.15
Der står på etikken fra rytme at det er em bukker, jeg kan give dig det fulde navn i morgen . Bærene er ikke sure .
Skrevet af: Søren S Duun, 5. januar 2015 kl. 20.18
Forfra.
Det står på etikken, fra Thyme, at det er en bukketorn.
Jeg kan give dig det fulde navn i morgen .
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2015 kl. 14.33
Hej Anne Marie.
Jeg vedhæfter etiketten fra Thyme . Jeg håber at du kan læse den.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. januar 2015 kl. 20.01
Det er i hvertfald ikke nogen berberis.
Den er mere tornet end de vilde bukketorn.
Efter skiltet skulle det være en af de søde navnesorter.
Den gamle busk på mit foto er gennem-groet af sort natskygge, som er samme familie,frugterne ligner meget og er dødelig giftige.
God appetit:o)
Anne Marie
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. januar 2015 kl. 20.04
Undskyld,Bittersød natskygge med de fine røde giftige frugter.
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2015 kl. 20.18
Jeg tror at det er den samme sort, som man dyrker i asien.
Denne her er bare mere opretstående end dem der vokser herhjemme. Bærene smager ikke af så meget nu hvor de er melet . Men jeg glæder mig til september, hvor de nye bær er moden.
Skrevet af: Tilde P., 6. januar 2015 kl. 20.28
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at Bukketorn er på Naturstyrelsens liste over indvasive arter på linje med bl.a. Rynket Rose.
naturstyrelsen.dk/naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-danmark/sortlisten/
Skrevet af: Søren S Duun, 6. januar 2015 kl. 22.29
Du har ret i at den er invasiv men jeg tror ikke på at min sort breder sig alt for meget ( det har ham Thyme sørget for) .
Men jeg syntes nu hellere ikke at den vilde bukketorn breder sig.
Oppe på stranden ved min mors sommerhus står der en som har stået i mange år og den bliver indenfor det samme sted. Jeg har set blomster i den men ingen frugter .
Det er straks være med rynker rose og bjørneklo. Når man ser dem ser man mange .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skal bukketorn beskæres?