Skrevet af: Ebbe Sylow Rasmussen, 11. januar 2015 kl. 21.53
Kan nogle blandt havens folk oplyse mig, hvor jeg kan anskaffe
læggekartofler af sorten »Minerva«
mvh
Ebbe
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. januar 2015 kl. 17.22
Du skal i hvert fald vente, til sæsonen for læggekartofler starter om mindst to måneder. Ellers det svært at se udvalget for i år.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. januar 2015 kl. 21.32
Det er nu ikke helt rigtigt, Freya - de første begynder at dukke op inden for 3-4 uger :)
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. januar 2015 kl. 20.03
Jamen, så skal Ebbe jo ikke vente så længe... :0)
Har selv oplevet, at netbutikkerne ikke har fået dem leveret, selv om der ofte står, at de kommer tidligt.
Skrevet af: Søren S Duun, 14. januar 2015 kl. 13.09
Jeg så iøvrigt at kvickly havde kartoffelsorten "æggeblomme" i deres sortiment. 700 gram a kr. 10,- .
Så hvis man er ude efter den så er det nok nu man skal slå til.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. januar 2015 kl. 14.42
Æggeblomme sælges flere steder efterhånden - den er ikke så svær at finde som for et par år siden :)
Skrevet af: Mette Holm, 14. januar 2015 kl. 15.58
Jeg havde ikke stort held med kartoflerne sidste sæson (min første i nyttehaven) - og overhørte at nogen nævnte Hansa som en kartoffel, der bliver god netop i "vores jord".
Jeg husker, at min far svor til Hansa.
Er der nogen, der ved, hvem, der forhandler sorten?
Skrevet af: Tine Horsum, 14. januar 2015 kl. 23.44
Jeg hægter mig lige på:
Er der nogen, der ved hvor man kan finde en "deklarering" på sorternes egenskaber som spisekartofler? Altså om de er faste (salatkartofler), koger let ud (bage- og mos-kartofler)?
Det eneste jeg umiddelbart kommer i nærheden af er (øko), som regel "Sava" og et par andre middeltidlige- hvad med sene?
Men altså deres egenskaber som fødevarer er ikke helt uvæsentlige.
Der er godtnok asparges kartofler og æggeblomme, men jeg er ikke så vild med dem.
Og ja læggekartofler og frø kommer frem i butikkerne (og stikløg) på nogen ret dårlige tidspunkter.
Mvh
Tine- der ikke forspirer, i vindueskarmene er der potteplanter- og katte! ;-9
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. januar 2015 kl. 8.12
Jeg fandt en oversigt i går her på havenyt, men har ikke lige linket, så prøv at søge her. Ellers er Google også et ret godt påfund :)
Skrevet af: Lars Holt, 15. januar 2015 kl. 8.57
Dette er det tætteste, jeg har kunnet finde om sortsbeskrivelser her på siden.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/492.html
Men på Søren Svendsens temaside på Havelyst er der mere om kartoffelsorter. Siden findes evt. gennem håndbogen.
Skrevet af: Tilde P., 15. januar 2015 kl. 9.34
Der er ikke lavet ret mange officielle smagstest på spisekartofler. Måske fordi smag er så individuel.
Her er lidt:
www.samsoland.dk/index.php?option=com_content&view=category&id=11&layout=blog&Itemid=12
eller søg selv videre på Google, Søgeord f. eks.: Smagstest spisekartofler.
Skrevet af: Mette Holm, 15. januar 2015 kl. 10.18
Af de kartofler, jeg gravede op senest, var en del larveædt. Et par gange mødte jeg en ret kraftig, hårløs, okkergul, ca 2 cm lang larve i dem. Er det en spinnerlarve?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Læggekartofler