Skrevet af: Willy N, 12. januar 2015 kl. 8.13
I år vil jeg gerne forspire en mængde planter til køkkenhaven. Det er dog vanskeligt at få plads til spirebakker indenfor i husets vindueskarme.
Derfor tænker jeg at have to spirebakker i gang indenfor i huset og når spirene er blevet større sætte spirebakkerne ud i garagen for give plads til nye spirebakker indenfor.
Der er masser af lys i garagen til de små planter.
Men ikke meget varme. Ml. 2- 10 grader.
Hvad bliver resultatet, hvis jeg flytter spirebakker med små fennikel, purløg, ruca, persille m.f. ud i garagen.
Vokser de? Bliver de ranglede?
(Selvfølgelig kan agurk og tomat ikke tåle denne behandling)
Skrevet af: Lars Holt, 12. januar 2015 kl. 11.58
Fennikel, purløg, rucula og persille kan godt tåle temperaturen i garagen. Du kan også vente en måned, og så plante dem direkte ud i køkkenhaven, når de er klar - evt. overdækket med et eller to lag fiberdug.
De bliver kun ranglede, hvis der er for megen varme i forhold til lysmængden.
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. januar 2015 kl. 17.20
Et klart plastiklåg ville jeg sætte på, så de får lidt mindre træk og kulde. Sørg for luftskifte, så der ikke opstår kondens, der giver svamp.
Skrevet af: Willy N, 13. januar 2015 kl. 8.11
@Lars.
Tak for svaret.
Jeg satser på garagen.
Nok har vi middelhavstemperature pt.
Men både februar og marts kan blive nederdrægtig kolde.
Det kan især være et problem i højbede, hvor frosten gnaver sig ind gennem siderne,
@Freya.
Jeg bruger Pinstrups Minikap. De er rigtig gode, bortset fra problemet du beskriver: Svamp.
Som du skriver er udluftning vigtig, men kommer man et lag grus oven på jorden, hjælper det også gevaldigt på holde svamp væk. Mine erfaringer med sand er derimod ikke gode.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Små planters krav til temperatur.