Skrevet af: Mette Holm, 14. januar 2015 kl. 16.03
Endelig har jeg fået en greb, så jeg ikke skal løfte 4 kg jord for hvert stik efter ukrudtsrødder :-) Nu er spørgsmålet (jeg er jo ret uerfaren): Kan jeg gå amok med greben nu og vende og rode i jorden her i Januar, eller er der noget, der skal "gøre sig færdigt", "fermentere i jorden" eller lignende?
Skrevet af: Lone Brems, 14. januar 2015 kl. 21.19
Hej Mette
Hvis det er ukrudtsrødder, du skal have fjernet kan det være en grund til at gå igang med greben nu. Nælder, senegræs, skvalderkål og andre flerårige har rodnettet parat til skudsætning, når jordtemperaturen stiger nogen få grader.
Men der er ingen grund til at vende jorden - løsn jorden og fjern alle de ukrudtsrødder, du kan finde.
En afvejning her kan være hvor meget jord, du kan ryste fra ukrudtsrødderne. Hvis der hænger rigtig meget jord fast i rødderne, så er det dels tungt at arbejde med og det er ihvertfald ikke hensigtsmæssigt for plantetrivslen at fjerne god dyrkningsjord.
I den situation vil et godt råd være at vente tålmodigt, indtil vi får mere tørvejr og stigende temperatur (= større fordampning) i marts eller april.
MEN - der er andre grunde til at vente 6 - 8 uger fordi:
Din jord kan være (er sandsynligvis) vandmættet. Der har været normal mængde nedbør i november og i den del af januar der er gået - december gav dobbelt mængde nedbør i forhold til "normalår". Den relative luftfugtighed har ligget på 90 eller derover stort set hele perioden fra november 2014 til nu.
Ved mekanisk bearbejdning af våd jord øges risikoen for tilslemning og pakning - begge dele giver dine kulturplanter dårligere vilkår i den kommende vækstsæson.
Du er selv inde på stofomsætningen eller nedbrydningen af organisk stof til uorganisk. En vigtig forudsætning for stofomsætningen er rigelig ilt i de allerøverste jordlag, hvor størstedelen af det uomsatte organiske stof findes. Det gælder førne (grovere ting som blade, kviste, strå) og humus (halvomsatte blade, stængler og strå). Der sker ikke meget omsætning i vinterperioden på grund af årstidens relativt lave jordtemperatur (Januar til nu har et gennemsnit på ca 4 grader med prognose om faldende niveau). Men førne og humus bør blive allerøverst i eller ovenpå jorden, for at omsætningen kan tage fart efterhånden som jordtemperaturen stiger i forårsmånederne.
Flere hensyn taler for, at du lader greben stå og i stedet holder fokus på at holde kroppen i form, så du er "topklar" også til det grovere havearbejde, når foråret indfinder sig :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tine Horsum, 14. januar 2015 kl. 21.41
Enig i: Det er for vådt og mudret.
Der er som regel kun grund til at vende jorden med spade: For at tørven øverst rådner, og jorden så igennem vinteren fryser fra hinanden.
Tørven (græs/krudt) kan fjernes med en skovl, hakket op/markeret med spaden. Jorden under kan fint løsnes med en greb- men helst efter vejret er nogenlunde tørt, så jorden let slås af rødderne.Tørven kan man så lægge med græssiden nedad, men ikke lige, hvor der er sået frø. Derimod kan det udmærket fungere som lidt "jorddække", mens det rådner.
Jeg er meget glad for greben, bortset fra dengang, der lå en sten i dybden, som bøjede en af ydertænderne på greben uhelbredeligt. Det ville ikke ske med en spade! Men det var også i min græsplæne ved nyanlæg af bed, skønt det kan nu også have været en trærod.
Held med det! Men nu er det for vådt.
Mvh
Tine- i det nordfynske mudder
Skrevet af: Freya Grossmann, 15. januar 2015 kl. 8.31
Og ikke mindst, så vil en lerjord i hvert fald klistre sammen nu, så det er utroligt tungt arbejde. Også støvlerne bliver hurtigt tunge, og vil trampe jordens øverste lag sammen.
Som Lone skriver: brug hellere tiden på at klargøre kroppen til arbejdet!
Skrevet af: Mette Holm, 15. januar 2015 kl. 9.26
Tak for svarene. Jeg er jo ved at gå amok ved tanken, men må hellere klappe hesten. Jeg har også et ustabilt bækken at skåne, så det er nok bedst at vente.
Vintergækkerne er kommet op :-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 15. januar 2015 kl. 21.09
At kigge på vintergækker er jo også en skøn havesyssel i vintertiden - de første erantis er oppe hos mig i dag!
Skrevet af: Mette Holm, 18. januar 2015 kl. 9.11
Det med jordroderi - man kan vel altid fjerne gyldenris-filt uden at forstyrre noget. Min have er 300m2 vildmark med gyldenris, - og jeg kom selvsagt ikke farlig langt med en spade sidste år.
Skrevet af: Mette Holm, 18. januar 2015 kl. 9.16
Gyldenris stikker jo kun 10-12 cm.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jordroderi i Januar