Forum

Flytte blommetræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 16. januar 2015 kl. 19.47

Er det helt håbløst at flytte et blommetræ nu. Ved godt at sen efterår er bedst, men er der nogen der erfaring med flytning her i januar(det er et opal, der er podet på langsom stamme, så lille træ og ca. 3 år)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 16. januar 2015 kl. 20.17

Du kan roligt flytte det nu, hvor der ingen rodvækst er. Hvis træet har stået i 3 år kan du kompensere for de rødder, der beskadiges, med en let beskæring af kronen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 16. januar 2015 kl. 21.13

tak for svaret villy, det var rart med god og hurtig svar. Villy er det samtidig med flytning, du vil beskære. skal lige siges at kronen er ikke ret stor. Sidste år købte jeg 2 dværgæbletræer nede ved dig, men opal træet fik jeg i gave, og den har desværre ikke engang blomstret endnu, her efter godt 3 år

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 17. januar 2015 kl. 6.47

Ja, det er samtidig med flytning jeg vil beskære den. Når du skriver den ikke har så stor krone, må du vurdere, hvor meget rødderne er blevet beskadiget (reduceret) og beskære derefter. Det er ikke unormalt, at blommer ikke blomstrer de første år efter plantning.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 17. januar 2015 kl. 13.59

tak for svaret, så håber jeg bare, flytning af blommetræ ikke udsætter blomstring yderligere nogle år.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 18. januar 2015 kl. 12.37

Jeg vil kraftigt anbefale at du efter plantningen lægger et 5-10 cm tykt lagt jorddække af f.eks. blade du har pulveriseret med en plæneklipper. Senere kan du forsigtigt gøde i det.
Det kan sagtens gøre forskellen om dit projekt lykkes eller ikke.
Men brug endelig ikke træflis. Det ødelægger bare.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Have, 19. januar 2015 kl. 0.29

tak for svarrene, er det specifikt slags gødning du vil bruge og hvornår er senere

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 19. januar 2015 kl. 11.08

Ved det ikke, det er en fornemmelse.
Jeg ville nok bruge en "nitrofoska type". Ikke alt for meget kvælstof til en begyndelse.

Hvis jeg planter, så bruger jeg altid "pulveriseret snask" at lægge som jorddække. Så kommer der regnorme, så kommer der liv, og så vil planterne vokse.

Når jeg planter så træder jeg heller ikke planten fast. Fylder bare jord på og så snask oven over og så vil alting stille og roligt etablere sig. Men husk at der skal aldrig mere "snask" over end at man fornemmer at der kan komme ilt til rødderne.
Man kan lægge lidt kviste eller smågrene først i bunden og så snasken oven over for at sikre sig at der kan komme ilt ned til rødderne. Men det er ikke nødvendigt hvis man ikke overdriver "snaskens" tykkelse.
Men det siger sig selv at en mængde hele flade blade lukker mere af end noget med f.eks. en plæneklipper pulverisret "snask". Sund fornuft kan bruges overalt.

Og så lidt gødning stille og roligt, men der går altid nogen tid inden der begynder at ske noget. Og så tålmodighed det bruger planten,- så brug også din egen.

Nyt svar til emnet »Flytte blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Flytte blommetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider