Forum

Espalier i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 18. januar 2015 kl. 9.34

Jeg planlægger et espalier, der peger mod SØ, idet mit stykke jord er fuldt belyst fra morgen til aften og espaliertræerne vil blive belyst fra begge sider hen over dagen.
At haven også ligger i læ og hælder en anelse mod SØ får mig til at tænke i en taljehøj vinhæk i afgrænsningen mod stien. Jeg tror, vinen vil få det pragtfuldt.
Tilbage til espalieret. Af hensyn til andre haver skal det holdes nede i mandshøjde - helst derunder. Det første, der er plantet er et lille ReineClaude træ, som jeg gerne ville pode med en opalblomme. Jeg kappede toppen på det med det samme.
Det næste, jeg vil være ude efter er Gråpære.
Espalieret skal starte ved et selvgroet hyldetræ. 3 træer vil være tilstrækkeligt.
Hvilken opbygning ville være den optimale? Jeg har aldrig lavet et espalier før. Der er nogle konstruktioner af skråtstillede jernrør og tråd, som jeg ikke rigtigt kan gennemskue. Er her nogen, der har råd og begyndervejledning udi denne kunst?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. januar 2015 kl. 12.05

prøv at læse om vinespalier
www.vinavl.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=93&limitstart=2
I hver ende af espalieret skal der være en solid stolpe, der skal have en skråstiver fra toppen og ind mod planterne eller en bardun væk fra planterne.
For hver 4. til 5. meter skal der være en mellemstolpe.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 18. januar 2015 kl. 13.10

Uh, det var en god side. Tak.
Indtil videre vil jeg koncentrere mig om træ-espaliererne.
Hvor megen længde skal man sætte af for hvert træ? Hvor stor afstand skal man give træerne? Det har jeg ingen fornemmelse af.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. januar 2015 kl. 17.14

Det er beskæringen, der afgør, hvor stor afstand, der bør være mellem træerne. Fra 1 til 5 meter kan lade sig gøre.
Jo kortere afstand du har, jo mere skal træerne begrænses, men på den anden side kan du have flere sorter, uden at pode på samme rod.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 18. januar 2015 kl. 19.48

Mjo, det kunne være, jeg skulle udvide den længde, jeg har afsat. Så længe, træerne forbliver lave, kan de jo også give en hyggelig opdeling i haven uden at skygge for bedene.
Tak. Nu skal der tegnes :-)

Nyt svar til emnet »Espalier i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Espalier i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider