Forum

Tørrede hvide bønner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. august 2004 kl. 22.46

Da jeg såede bønner i forsommeren, såede jeg forsøgsvis også en tørret, tyrkisk hvid bønne – dem man kan købe for ingen penge i indvandrerbutikkerne. Det er der kommet en fin stangbønne ud af, og den bærer udmærket.

Men hvilken slags bønne er det egentligt, og hvordan kan jeg anvende den?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 18. august 2004 kl. 12.30

Hej Martin
Hvis du er hurtig han du plukke bælgene og spise dem, inden frøene bliver for store. Bælgene kan have nogle tråde på langs, som bliver lige som halm inde i munden på dig – og det er ikke så lækkert.

Hvis du er heldig, og sommeren havde været lidt varmere, kan du lade bælgene vokse ind til frøene er modne og tørre. Så kan du bælge dem og koge dem. Det er rigtig lækkert, men du skal nok ikke forvente ret mange skefulde.

Jeg har også prøvet at så forskellige slags bønner fra indvandrer-butikker. Min konklusion er, at det er bønnesorter, der er tilpasset til varmere lande, og de er beregnet til at høste som tørrede bønner. Da de tørrede bønner er så utrolig billige at købe, synes jeg ikke, at det er besværet værd at dyrke dem selv. Vil jeg have grønne bønner, er andre sorter meget mere velegnede.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Razak Jenayah, 19. august 2004 kl. 12.00

Hej Martin.

Hvis du er inreresseret i "grønne bønner" såkaldt snitbønner, så kan jeg anbefale to gode sorter: en høj – stangbønner" som hedder Blauen Hilde. Den er lilla og er meget produktiv. Den smager rigtig godt.

Den anden er lav – den bedste der findes- den såkaldte Haricot vert- på dansk – grøn bønne-De skal have 5 min. i kogende vand så har du den lækreste bønne.

Hilsen
Razak

Nyt svar til emnet »Tørrede hvide bønner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tørrede hvide bønner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider