Forum

Podning på gale og nye træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 4. februar 2015 kl. 13.31

Jeg skal til at lege med podning.
Mine 300 m2 have er en del af en gammel æbleplantage, så der står nogle gamle træer, der giver megen, men ikke særlig spændende frugt. Et af dem står i udkanten af mit stykke.
I den fine vejledning, man kan finde hos "Praktisk økologi" omtales frø-formerede træer. Kan man ikke regne med, at de er det i sådan en gammel plantage?
Hvilken betydning har det for egnetheden, hvordan træet i sin tid blev formeret?

Jeg satte i efteråret et Reine Claude træ som begyndelsen på en kort række espalier-træer. Det ville jeg gerne pode en Opal-gren på. Det skal, med stenfrugter helst være ved kopulering, så man kan vel bare bytte gren med giveren, så hun kan få en RC gren?

Er der nogen regel for, hvor gammelt træet skal/må være. Èn fortalte, at podetræer skal være unge, imens jeg nu læser, at man kan tilbageskære et gammelt træ og pode på det.
Forøvrigt...hvor lavt kan man sætte en sidepodning?

Jeg håber på et indspark om disse ting.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. februar 2015 kl. 17.30

Selv om det er en gammel frugthave, skal du ikke regne med at det er vildstammetræer, som du har. Det mest sandsynlige er, at det M106 grundstamme, da den blev anvendt fra 1950erne og frem til 1970erne i frugtplantager. Men det er uden betydning, når du skal ompode. Det vigtigste er, at træet er sundt.

Med hensyn til din blomme, kan du godt bytte med giveren, som du har tænkt dig.

De grene, som du bruger til at pode på, skal helst ikke være mere end 8-10 cm tykke, men gerne tyndere. Det sætter nogle begrænsninger for, hvor lavt du kan lave ompodningen.

Villy Mougaard
www.gamlefrugtsorter.dk

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 4. februar 2015 kl. 17.58

Undskyld....jeg har ikke nogen gale træer - kun gamle :-)
Ja, det er sundt nok. Man kan se, at det har være skåret tilbage engang. Mmm. 8-10 cm.... Så skal jeg højt op :-(

Jeg har set et billede af en sidepodning på en tyk stamme - nærmest en høj stub!. Der står, at man kan gøre det, hvis der mangler lave grene.
Hvad siger du til det?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. februar 2015 kl. 18.21

Det er en nødløsning, som givetvis vil betyde at den gamle stamme stille og roligt går i forfald, men det behøves ikke at være ensbetydende med at du ikke får noget ud af din podning. Stammen kan måske holde i 15-20 år.

Jeg har selv prøvet at redde at redde træer, der er helt udhulet, men det er en helt anden sag.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Holm, 4. februar 2015 kl. 21.11

Njaaa. Træet er massivt og sundt, så jeg må vel hellere pode højt og have en stige stående:-S

Nyt svar til emnet »Podning på gale og nye træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Podning på gale og nye træer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider