Forum

Æblekerne rådden.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. februar 2015 kl. 19.37

Jeg har købt en pose æbler.
Rigtig flotte store æbler fra Irma. Men som inde omkring kernen dog var rådne.
Jeg har ikke oplevet det med egne æbler.
Selvfølgelig at de rådner.
Men ikke at de så at sige rådner indefra kerner og ellers ser lækre ud og er lækre i kødet (når man ikke tager en stor bid).
Desværre husker jeg ikke navnet på æblet og har smidt posen væk.
Er der sorter som rådner indefra, eller er det resultatet af en behandling af æblet?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. februar 2015 kl. 20.40

Måske finder du et sver i denne artikel:
foodsam.dk/data/files/fakta_om/fakta_om_gront/Langtidslagring_af_frugt_og_gront.pdf

Tilsyneladene er det et problem ved overfladebehandling med voks og shellak.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. februar 2015 kl. 20.47

Hej
Vi har oplevet det samme med æbler af egen avl, der har stået i overdækkede kasser udendørs og af forskellige sorter.
Det er gamle træer, som aldrig har været gødet eller sprøjtet, og æblerne har ikke været behandlet med noget af nogen art.

Vi har oplevet at fænomenet er endnu mere udbredt med pærer ved længere opbevaring.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. februar 2015 kl. 22.22

@Tom. Tak for linket. Interessant side som både giver svaret og ikke. Tilde P. skriver at det også sker med æbler fra haven. Men under alle omstændigheder skal jeg i fremtiden være mere opmærksom på overfladen (selvom jeg nok mener jeg er det).
Hvorfra "man" ved Danske æbleproducenter ikke anvender overfladebehandling fremgår dog ikke. Det er ikke forbudt at overfladebehandle æbler i Danmark og det skal ikke oplyses at de er blevet det.
Så....

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 21. februar 2015 kl. 18.28

Willy: Det ER forbudt at overfladebehandle æbler i DK.

Nogle sorter som f.eks Rubens, rådner indefra sidst på sæsonen, det er næsten ikke til at se uden at skære æblet op, men nogle gange kan det spottes ved at kigge grundigt efter svag brunlig farve i stilkenden.

Nyt svar til emnet »Æblekerne rådden.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Æblekerne rådden.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider