Forum

Ny sund lilla kartoffel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 25. februar 2015 kl. 6.24

Hej er der nogen som har prøvet denne lilla kartoffel ? Jeg har plantet nogen som er ved at være færdige og glæder mig til at smage dem :-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 25. februar 2015 kl. 6.25

Billed 2

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 25. februar 2015 kl. 8.53

Den ligner en Blå Congo. Er det den?
Jeg tror, den er ret normal. Man kan i hvert fald købe den som økologisk læggekartoffel i min lokale brugs. :)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. februar 2015 kl. 10.11

Ja ligner Blå Congo.
Jeg synes, den er for melet til at jeg gider dyrke den. Men det er da sjovt med farven.
En del lilla planter indeholder dog også stoffer, der kan være skadelige, så det er nok give&take på sundheden.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 25. februar 2015 kl. 10.13

Og så er den vist i øvrigt ikke ny...

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. februar 2015 kl. 10.39

Der findes flere forskellige lilla sorter bl.a en som hedder vitelotte , som jeg mener er svensk eller fransk . Jeg tror hellere ikke på at det er særlige sunde .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 12.50

Tværtimod - frugter med blå farve er sunde. Prøv at læse her, hvor jeg har kopieret lidt tekst fra Albinus frø om tomaten Indigo Rose, der indeholder de samme stoffer som de blå kartofler:

Anthocyaniner en stor gruppe farvestoffer, som optræder i mange rød-blå nuancer, og anses for at virke som antioxidanter og dermed bidrage til den høje næringsværdi af bær og frugter. Det er bl.a. årsagen til, at blåbær er blevet udnævnt som superfood. Betegnelsen superfood er nok delvis et markedsførings-trick, men begrebet kan med en vis ret bruges om fødevarer, der indeholder næringsstoffer som for eksempel anthocyaniner og antioxidanter. Antioxidanter er naturlige substanser, der findes i frugt og grønt, de neutraliserer de såkaldt frie radikaler, der er ustabile iltmolekyler og forbindes med udvikling af kræft, hjertesygdomme og ældning. Og nu melder Oregon State University sig så på banen med tomaten ’Indigo Rose’ og en formodning om, at den er en værdig kandidat til betegnelsen superfood.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 26. februar 2015 kl. 14.55

Hej alle sammen
Denne her er en helt NY kartoffel art som ikke endnu er kommet til Danmark med mindre man har importeret den fra Holland da denne sort først kom på markedet i Holland i år som blev vist på deres store verdens grønt messe ( kan ikk lige huske hvad de kalder den )
I kan Google den og finde den bla under Politikens artikler som "ny sund super kartoffel" som bla øverste billed er fra :-)
Så man kan ikke købe den i danske forretninger eller markeder endnu desværre , jeg har den kun fordi jeg har fået den importeret til Danmark :-)
Ha en fantastisk dag alle sammen

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 26. februar 2015 kl. 14.56

Men Anja jeg sender dig gerne en hvis du betaler portoen så kan du jo prøve som jeg at putte den i jorden og smage denne nye skønhed :-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 15.18

Det vil jeg meget gerne - sender dig lige en besked :) Og tak!

Nyt svar til emnet »Ny sund lilla kartoffel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ny sund lilla kartoffel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider