Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 4. marts 2015 kl. 14.26
Nu er jeg stor fan af Rosenkål til spise, og er sammentidigt stor fan af min egen køkkenhave, så hvorfor ikke kombinere disse 2 ting.
Det gjorde jeg sidste sæson, men fik ikke succes med mine rosenkål, planten voksede fint og satte skam også rosenkål, men selve hovederne blev ikke rigtigt faste i det, så som man f.eks ser det i butikkerne, lagene blev mere løse i det og det mindede slet ikke om en god fast rosenkål.
Hvad kan der være gået galt? det skal siges at min jord fik godt med gødning inden sidste sæson, så meget at det hvert fald ikke skal have noget i år og et par stykker frem.
Mvh
Dennis
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 4. marts 2015 kl. 16.22
Rosenkål skal gødes godt hele vækstsæsonen. Men på den anden side skal kulturen ikke overgødes eller forkæles alt for meget, da det kan give løse hoveder og mindre vinterhårdførhed.
Så det er vel svaret ?
(Klippet fra en artikel af Karna Maj)
Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 4. marts 2015 kl. 17.54
Ja jeg må konkludere at jorden har været for hårdt gødet til Rosenkål, og derved er der opstået løse hoveder.
Skrevet af: Tilde P., 4. marts 2015 kl. 18.24
Dennis husk nu på, at det kvælstof, du måske gav for meget sidste år er væk nu (vasket ud). Hvis du helt undlader at give noget, havner du i den anden vejgrøft. Alt med måde ;-)
Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 4. marts 2015 kl. 19.29
Alt mit jord fik tæt pakket mænde møg....skulle mene der er nok kvælstof i jorden dette år.
Skrevet af: Søren S Duun, 4. marts 2015 kl. 21.47
Et andet problem er når de stinker af kål , under tilberedningen . Jeg tror at det skyldes at de ophober en masse kvælstof , det så omdannes til nogle stoffer der lugter . Det er ikke stoffer som er i de rosenkål man køber , de lugter ikke . Sært......
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rosenkål