Forum

Planlægning af køkkenhave og sædskifte

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 4. marts 2015 kl. 21.13

Hejsa kloge havemennesker :-)

Jeg er ved at gøre klar til at anlægge køkkenhave og har besluttet mig for hvilke afgrøder, som jeg kunne tænke mig at dyrke.

Jeg kommer til at have 4 bed, men jeg er i tvivl om, hvilke grøntsager jeg kan plante sammen i henholdsvis "hovedrækker", "mellemrækker/mellemkultur", gode/dårlige naboer og som bunddække.

Den principielle bagtanke er, at jeg skal luge og fjerne ukrudt så lige så muligt.

Jeg har følgende grøntsager og urter til rådighed at plante:

Majs
Stangbønner
Buskbønner
Squash
Gulerødder
Ærter
Rødbeder
Kartofler
Skovjordbær
Persille
Purløg

Dertil har jeg tagetes, da er jeg blevet fortalt at de er gode at plante mellem rækkerne af gulerødder, da de kan hjælpe med at holde nematoder væk.

Og så har jeg også:
honningurt
boghvede
blodkløver

Jeg er som sagt i tvivl om, hvilke grøntsager og urter jeg skal plante sammen, og hvor og hvornår jeg dernæst skal plante skovjordbær, honningurt, boghvede og blodkløver for at nære jorden og holde ukrudtet nede.

Håber I kan give mig nogle gode råd :-)

MVH
Andreas

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. marts 2015 kl. 23.32

Hej Andreas

Der står en masse om de ting her på havenyt - prøv en tur med søgefunktionen oppe til højre og søg på naboplanter, sædskifte, såtidspunkter osv. :)

mvh
Anja

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. marts 2015 kl. 12.18

Eller bibliotekets udmærkede havebæger. det kræver længere forklaringer at forklare principperne her i forum.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Andersen, 6. marts 2015 kl. 13.11

Hej
Må man sætte spiseløg i samme bed flere år i træk?
Jette

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. marts 2015 kl. 13.23

Ingen løg samme sted . Du risikere at avle nogle sygdomme i jorden, som gør at løgene ikke vil trives der mere. Det gælder iøvrig mange af vores grønsager . Der skal helst gå et sted i mellem. 4-7 år fra man dyrker dem på samme sted igen , for at man kan hindre evt. sygdomme .

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Andersen, 7. marts 2015 kl. 10.11

Tak Søren ha en god weekend
Jette

Nyt svar til emnet »Planlægning af køkkenhave og sædskifte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Planlægning af køkkenhave og sædskifte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider