Skrevet af: Theresa B., 8. marts 2015 kl. 14.23
Jeg har kaniner som går på spåner, og når jeg muger ud ryger det i komposten. Problemet er bare at det tager en krig om at blive nedbrudt. Hvad kan jeg ellers bruge i burene, som er godt for haven?
Skrevet af: Søren S Duun, 8. marts 2015 kl. 14.56
Hø, halm groft spagnum . Spagnum vil, hvis du tilsætter meget gøre jorden en lille smule sur . Men det kan klares med lidt kalk .
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. marts 2015 kl. 19.08
Hampestrøelse er virkelig godt til høns og nemt at blande i jord og kompost.
Sikkert også godt til kaninerne.
Skrevet af: Lone Brems, 8. marts 2015 kl. 21.50
Hej Teresa B
Indlæg nr 1 foreslår sphagnum - det er et rigtig dårligt forslag.
Sphagnum hentes fra højmoser - der sker en uhyre langsom vækst af sphagnumplanterne - og en højmose er op mod 1000 år om at regenere.
Indlæg nr 2 foreslår Hampestrøelse - det kan fås som økologisk avlet og det høstes samme år som det er sået. Det betyder at hampestrøelse er en rigtig fornuftig løsning!
Og så opfylder det dit ønske om en hurtigere omsætning i kompostdyngen...
Men måske kan du "speede processen" for omsætning af spåner, hvis du blander gødningen og spånerne grundigt og sørger for tilstrækkelig med fugt til at de mikrobiologiske processer kan fungere godt - og hvis du vender komposten 3 - 4 gange årligt (også for at gavne mikroorganismerne).
Det kan jo forsøges, hvis du ellers er tilfreds med spånerne som strøelse....
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. marts 2015 kl. 22.31
Lone: hvor kan man købe økologisk hampestrøelse? Det har jeg nemlig ikke fundet, og det vil jeg gerne bestille næste gang.
I øvrigt har jeg engang været til økoforedrag om fibre, og hamp er ikke så let at dyrke uden pesticider, som man måske skulle tro, da den angribes af diverse skadedyr.
Skrevet af: Søren S Duun, 8. marts 2015 kl. 23.34
Hampestrøelse er ligesom savsmuld længe om at formulde hvis ikke det for kvælstof og vand . Så er det nemmere med hø, der indeholder lidt kvælstof i forvejen .
Jeg har ikke set økologisk Hampestrøelse mens jeg havde kaniner, men jeg ved at der findes en avler ved Kalundborg, der dyrker det meget
miljø venlig.
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2015 kl. 8.16
Hamoestrøelsen har den fordel, at den er snittet, og derfor nem at indarbejde i jorden.
Hø er noget bøvl at arbejde med i bede pga de lange strå.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 10.13
Jeg troede at det skulle i gennem kompomsten først. For så har du ret
Men man skal huske at det stjæler kvælstof fra jorden når det udbringes og indtil kaningødningen frigiver sit .
Skrevet af: Theresa B., 9. marts 2015 kl. 10.18
Hvad med halm alene? Jeg vil få svært ved at finde øko hamp har jeg en fornemmelse af...
Jo jeg er meget interesseret i at kompostere det først.
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2015 kl. 10.32
Halm er sværere at nedbryde end hø, men knap så mange frø. Halmen bruger også kvælstoffet til nedbrydning.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 15.15
Men jeg har erfaret at halmen er nemmere at nedbryde end savsmuld da halmen indeholder en masse luft . Kan du få fintsnittet halm har du et godt produkt . Du kan være heldig og købe halmen økologisk, desværre er der ikke så mange mere, som laver de små baller .
Skrevet af: Lone Brems, 9. marts 2015 kl. 20.07
Hej Freya Grossmann
Indlæg nr 4:
Økologisk hampestrøelse kan købes ... Søg på nettet, så finder du løsningen :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Søren S Duun, 9. marts 2015 kl. 21.46
Hej Freja.
Der ligger en avler i bjæverskov, nogle få km . fra mig og han dyrker det økologisk . Jeg kan ikke se hvad han tager for det det men det er nok noget med løs vægt i en trailer .
Jeg så nogle marker med hamp her i sommers men det er ikke så mærkelig mere . Bjæverskov er ikke så lang væk fra dig af, vel.
Hilsen Søren .
Skrevet af: Tine Horsum, 9. marts 2015 kl. 22.41
Træ (såner) og halm er længe om at nedbrydes (op til 5 år), men det går æidt hurtigere, hvis man tilfører kvævlstof (som kanin-ekskrementer er rigt på).
Jeg tror, jeg har prøvet det meste: Halm, spaghnum, kattegrus, avispapir i forskellige kombinationer.
Det, der virkede bedst var: Kattegrus, spagnum- og så opfyldning med halm- til "vintermadrasser"- hvor, der så kun lige blev muget ud i gødningshjørnet en gang om ugen/hver 14. dag.
I foråret (omkring 1. maj) kom de så ud i græsningsbure- og så blev der muget i bund og rengjort- i vinterburene.
Det bedste var, at stikke "møddingen" ned med en greb- det ER længe om at blive omsat. Men så kan man jo så noget/plante, bare man ikke graver.
Mine fik byghalm og hø (Og tørkost, roer og det løse)- og halmen endte op ret snittet! :-) Men halm sviner meget indendørs, og ikke alle kan tåle det. Mine gik på fast bund- og stod ude (beskyttet) om vinteren, så halm var vigtigt for dem, at kunne putte sig i/holde varmen.
Avispapir: Nej! Det flyver over hele haven! Og det er heller ikke kønt!
Jeg tror, det er bedre, med en ret tynd og bred kompost med kaninaffaldet, det pakker/er ret pakket, og orker du ikke en stor kompost, så stik det ned nu i bedene, Det er nok, det mest praktiske.
OBS: Kattegrus laver noget skrækkeligt pløre- i årevis! Læg det kun, hvor du ikke vil træde- i årevis. :-) (Her fjerner jeg det værste, det ryger i containeren, men når det er "for" *duftende*- ryger det ud i udvalgte steder i haven.).
Hvilken slags kaniner har du?
(Jeg ville supergerne have "Blå Hollænder"- men de er ikke så nemme at få fat i Det er en dejlig lille "nin"- smuk!)
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 9. marts 2015 kl. 22.51
Hovsa: Glemte helt- at du faktisk kan sætte en bakke med kattegrus ind i det kritiske hjørne- og så tømme den jævnligt- kaniner og katte minder på den led- om hinanden. De gør gerne samme sted.
I stedet for kattegrus- skulle *træpiller* også være gode!
Og kattegrus: Vælg uparfumeret.
Husk også, at hvis du alligevel beskærer, så kan kaniner sagtens æde gran, hassel, poppel, ask og æbletræsafklip- men ikke af stenfrugter- og TAKS er giftigt. De kan sagtens æde barken af tykkere grene- de er godt for tænderne.
Mvh
Tine- hvis juletræ ninerne åd med glæde...
Skrevet af: Freya Grossmann, 10. marts 2015 kl. 8.23
Tak Søren. Bjæverskov er ikke så langt fra mig nej.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kaningødning-hvilket underlag?