Forum

Citrontimian

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. marts 2015 kl. 23.32

Er der nogen synlig forskel - altså karakteristisk mellem cittrontimian og almindelig timian. Der findes sikkert et væld af slagsen. Min citrontimian fra sidste år står i en krukke sammen med rosmarin, som blomstrer nu! Den har stået ret beskyttet hele vinteren. Citrontimianen ser også fin ud, men grenene er træede at se på. Kan jeg klippe den ned?
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 13. marts 2015 kl. 11.03

Jeg har haft samme citrontimian i mange år i et tæppe i i en stenrøse.
Hvert forår er en stor del visnet væk af vinterens hærgen, men de få overlevende lange grene med lidt grønt fra et beskyttet sted blandt store sten, bliver til nye planter. Dermed børn af samme familie.

Her sidst i april klippes de lange grene af og snøres sammen i et bundt med grønt i toppen. Genplantes i løs jord tilsat en god kompost, så kun lige den grønne dusk stikker op. Vandes og tales kærligt til indtil den får sat rødder og er i groning. Inden sommeren er tæppet gendannet i en frodig farve.

Rødderne af de afklippede planter lader jeg stå. Der bliver som regel tilført lidt kompost ovenpå. Så vidt jeg husker, kommer planten igen også her. Så jo, Ingeborg, personligt ville jeg ikke tøve med at klippe de lange grene væk, for at få en frodig plante igen. Jeg ville nok give den en omplantning sammen med en ny god jord.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2015 kl. 11.26

Mange tak for svaret Jens Knudsen
Måtte lige google STENRØSE :-) troede i første omgang at det var et ord "IPad" automatisk havde sat ind for noget med STEN.... .
Dejligt at blive lidt klogere hver dag- Tak.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Citrontimian«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Citrontimian

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider