Forum

Højbede

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristina Stryg Noergaard, 14. marts 2015 kl. 21.04

Vi vil gerne lave nogle højbede på vores fliseterasse. Er der nogen der har erfaringer med, hvilke kasser man skal vælge, når det skal stå på fliser?
Vi ønsker at have bund i kasserne, så vand og jord ikke kommer ned på fliserne. Er der nogen erfaringer med, hvordan man kan lede vandet væk fra kasserne eller er det overhovedet nødvendigt, at få vandet ledt væk?

Mvh Kristina.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2015 kl. 21.10

Du skal søge på "blomsterkummer" i stedet for højbede.
Der skal være dræn i alle former for plantekummer.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 15. marts 2015 kl. 9.04

Jeg har ingen erfaring med at lede vandet væk fra en lukket bund.
Men jeg kan ikke forestille mig at det kan lade sig gøre uden problemer, med mindre.....
Højbedet står på kanten af fliserne, så der kan sættet et rør i bunden som leder ud over kanten. (Selvfølgelig kan det også gøres midt på arealet, men så vil røret skæmme og måske er det ikke tæt)

Hvis man laver afledning ned gennem fliserne, forestiller jeg mig at der vil være fugtigt under fliserne, på en uhensigtsmæssig måde. Feks vil der være mere vådt under kasserne og skabes skimmel. Måske vil det påvirke flisernes vinkel?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2015 kl. 9.36

Jeg ville fjerne en stribe fliser under plantekassen - for det er jo sådan en, du har gang i og ikke et højbed :)

Så er drænet på plads, og hvis bedet flyttes, er det jo en smal sag at lægge fliserne igen.

Og planternes rødder har frit spil nedefter - det giver de bedste planter, og de skal ikke vandes hele tiden.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 16. marts 2015 kl. 19.05

@Kristina
Som der står ovenfor, er der nærmere tale om en plantekasse, på den måde du tænker den.
Drænet er vigtigt, men det er ikke tilstrækkeligt med rør el. lign.
Alt efter hvor højt du tænker højbedet/plantekassen, skal der forskellige lag af sten, grus og jord.
Kun erfaringen kan vise, hvordan drænet skal laves og hvor meget dræn som skal i kasserne.
Det skal jo gerne kunne dræne ordentligt under - og efter - et skybrud og så alligevel beholde fugtigheden hvis solen skulle finde på at vise sig.
Den nemmeste løsning vil være - som Anja skriver - at fjerne fliserne.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Stryg Noergaard, 8. april 2015 kl. 11.04

Tak for svarene. Vi ved endnu ikke helt hvordan vi vil lave det, men alle Jeres svar har i hvert fald hjulpet os 😃

Nyt svar til emnet »Højbede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Højbede

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider