Forum

Rodfrugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristine B., 20. marts 2015 kl. 16.17

Jeg er ny haveejer og sidder og laver planer. En af de ting der skal være i min køkkenhave er kartofler, tidlige og middel-sene. Jeg overvejer, at bruge jordstykket med de tidlige kartofler bagefter til jordskokker og rødbeder. Hvor sent ville jeg kunne lægge jordskokker og så rødbeder, hvis vi vil have dem dette efterår?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. marts 2015 kl. 18.18

Hvis ikke du har lagt kartoflerne nu, kan du ikke nå at få jordskokker og rødbeder i år.
Jordskokker bør efter min mening have et bed, hvor de kan gro år efter år.
Prøv med rødbeder, men forvent ikke så store rødbeder, som hvis de bliver sået 1. maj.
Jeg sætter ofte asiatisk kål (mizuna, kinaradis, kinakål etc.) efter kartofler.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine B., 21. marts 2015 kl. 13.32

Jeg finder et andet sted til jordskokkerne. Det er selvfølglig rigtigt, at hvis jeg lægger dem et sted i år, så skulle de også helst kunne være det samme sted næste år.
Jeg tror, jeg prøver det af med rødbederne...
Forstår jeg det rigtigt, at det ville være smart at forspire kartoflerne tidligt, så evt lægge dem i en spand med jord til mere spiring og så plante dem ud, når frosten slipper jorden - så ville de være tidligere klar og jeg kunne nå at bruge jorden igen?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. marts 2015 kl. 15.32

Hej Kristine B.

Kartoflerne skal forspire lyst og gerne ved ca 16 - 18 grader.
Det giver stærke, grønne spirer med god vedhæftning, så kartoflerne klarer at blive lagt i jorden uden at spirerne brækker af.

I stedet for at give kartoflerne en lynstart i jord indendørs er det en mere sikker vej til hurtig rod- og skuddannelse at varme jorden op (= holde solvarmen lidt tilbage ved mindske fordampning og vindafkøling) i det stykke, der skal anvendes til tidlige kartofler.

Jordopvarmningen klares let ved at overdække jorden med klar plast, holdt nede langs kanterne med sten, brædder eller med lidt jord dynget op.
Når jordtemperaturen i det overdækkede stykke er oppe på ca 10 grader løftes plastdækket væk, kartoflerne "sættes" med de grønne spirer opad og plastdækket lægge på igen.

Hold derefter øje med, hvornår kartoflerne sætter friske skud over jorden - så gælder det om at løfte plasten af (og lade den ligge ved siden af bedet, så den kan lægges på igen, hvis der kommer nattefrost).

Når jeg foreslår denne løsning er det fordi planter, der har opholdt sig indendørs uden store temperaturudsving, uden vindpåvirkning og med begrænset mulighed for at danne dybtgående og omfattende rodsystem er meget dårligt forberedte til at blive plantet ud i det fri i forårsmånederne, hvor der netop er store udsving i temperatur, soleksponering, vindpåvirkning og vandtilførsel.

Held og lykke med kartoffelmarken ;-) & alt det andet !

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. marts 2015 kl. 16.02

Jeg kan kun tilføje, at jeg lægger mine tidlige kartofler den 20. marts. I år blev det så den 6. marts, fordi vejrudsigten sagde, at der ikke ville ske ændringer inden 20. marts.
De giver de første nye kartofler den 20. maj (om vejret etc..)
Jeg lægger mine kartofler til forspiring i efteråret i kælderen - jeg vælger alle de grønne kartofler fra og bruger dem som læggekartofler.
Når vi når midt i februar vurderer jeg, om udviklingen er passende. Nogle sorter flyttes til varmere omgivelser, så de er klar, når jeg skal bruge dem.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Karna Maj, 21. marts 2015 kl. 20.12

Slettet af administrator 21. marts 2015 kl. 20.13.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2015 kl. 21.29

Hvis du ikke skal lægge mængder af kartofler, kan du sætte dem i små potter nu, så de kommer i gang med at sætte rødder og har fået et fint forspring, når jorden er varm nok til dem.

Og jeg ville da helt klart så rødbeder i bedet, efterhånden som kartoflerne bliver spist :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 22. marts 2015 kl. 17.35

Til sidst kan du altid sætte spinat og grønkål

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristine B., 3. juni 2015 kl. 18.43

Mange tak for jeres råd og fif 🌿

Nyt svar til emnet »Rodfrugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rodfrugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider