Forum

Opskrift på hønsegødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 26. marts 2015 kl. 18.56

Jeg har set følgende opskrift, er der nogen som har erfaring med brugen af dette.

"Brugsanvisning på hønsemøg-gødning"

Hønsemøg, kan opblandes i vand, i forholdet 3kg hønsemøg til ti l vand derefter stå 4-5 dage, og derefter sies.
Den færdige gødning SKAL absolut ikke hældes på noget som helst levende, men op blandes i forholdet 1dl. til 10 l vand,,,,,, DET virker, ikke for meget og ikke for lidt.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. marts 2015 kl. 20.37

John, hvis udgangspunktet er tørret fjerkrægødning, vil du lande på noget der ligner 1 promille N og det er der mange der vander med i drivhuset - som kunstgødning. Hønsemøg må alle dage være bedre end kunstgødning.

Vær opmærksom på, at rigelig med kvælstof til tomater vil give færre tomater!

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Pedersen, 26. marts 2015 kl. 20.43

Hej Tom.
tørt er det nu ikke, det er frisk direkte fra bakken, som jeg tømmer hver dag. det var min ide at bruge det i mit drivhus som du rigtigt nok siger, samt i køkkenhaven.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. marts 2015 kl. 21.03

Er det friskt vil den fortyndingsrække du beskriver ikke skade, så det kan du roligt gøre i forhold til styrken.
Så er der nok nogle der vil advare mod diverse zoonoser ;-)

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. marts 2015 kl. 7.22

Jeg prøvede det sidste år. Havde ikke ubetinget succes. tomatplanternes blade blev meget lyse og planterne var mindre sunde end normalt. Måske et spørgsmål om at få doseret rigtigt? Jeg måtte ty til en dosis kunstgødning midt på sommeren for at redde høsten.

Så for nylig på tv at et gartneri brugte tørret hønsemøg i bunden at potterne (øko-krydderurter). Måske en måde at lave et depot på?

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. marts 2015 kl. 7.25

Lene, hvilken jord dyrkede du tomaterne i?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. marts 2015 kl. 18.13

Tom.
Tom.Plantesækjord - plejer også at bruge det med fint resultat. Dyrker i spande, så nyt jord hvert år. Jeg tror, jeg har givet for lidt hønsegødning af skræk for at overgøde og i værste fald at slå planterne ihjel. Synes det er svært at finde ud af, hvor meget af den hjemmelavede gødning planterne skal have.

Jeg havde også problemer i køkkenhaven, hvor især kålen var noget bleg og manglede grokraft. Måtte også her ty til kunstgødning. Skal siges, at vi har en næringsfattig sandjord og at jeg kun har haft hønsemøg de sidste to år.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. marts 2015 kl. 18.33

OK - i spagnum i potter kan meget gå galt ;-)

Du skulle tage og bruge hønsegødningen som N-kilde under kompostering af dit haveaffald og så gøde med komposten og blande en god pottemuld til tomaterne. Det er effektivt.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 28. marts 2015 kl. 15.11

Tom. Jeg havde sidste år kun tre høns og nok for lidt gødning ift behovet. Har udvidet bestanden med en race mere (Australorps), der spiser umålelige mængder af grønt og klatter tilsvarende, så jeg håber på et bedre resultat i år. Alt haveaffald komposteres.

Hønsene går i savsmuld og jeg har spekuleret på om det ikke vil forbruge næringsstoffer i nedbrydningsprocessen. Har jeg et problem her?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2015 kl. 18.15

Hej Lene

Ja, så er der er jo ikke meget at samle op :)
Det er fuldstændig korrekt, at kvælstof bruges i omsætningen af savsmuldet, men det er ikke forsvundet, blot bundet i det omsatte materiale. Hvis vi antager, at det savsmuld du anvender er "rent naturligt træ", vil det helt omsatte savsmuld være at sammenligne med omsat kompost og fint til mange formål i haven.

Den erfaring du har med utilstrækkelig næringsværdi i den friske hønsegødning kan du kompensere for ved blot at lave gødningsvandet lidt stærkere end dit første forsøg. Hvis altså det var gødningsmangel og ikke andre problemer - fra spagnumprodukter :)

Fjerkrægødning er jo noget af det mest kvælstofholdige naturgødning der findes, så....

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. marts 2015 kl. 7.38

Tak for svar. Jeg har altid brugt plantesække i mange år med fint resultat, så jeg er ret sikker på at der blev undergødet. Fulgte hønsegødningsopskrift, men hvor ofte skal det gives?

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. marts 2015 kl. 7.39

Tak for svar. Jeg har brugt plantesække i mange år med fint resultat, så jeg er ret sikker på at der blev undergødet. Fulgte hønsegødningsopskrift, men hvor ofte skal det gives?

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 29. marts 2015 kl. 7.41

Tak for svar. Jeg har brugt plantesække i mange år med fint resultat, så jeg er ret sikker på, at der blev undergødet. Fulgte hønsegødningsopskrift, men hvor ofte skal det gives?

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2015 kl. 9.35

Er det ikke almindeligt ved dyrkning i plantesække (spagnumprodukter) at vande med 1 promille gødningsvand hver gang man vander? Jeg tror bare, at du skal prøve med en stærkere blanding og så vande med det hver gang du vander, startende når du vurderer, at den sparsomme næring i plantesækkens jord er brugt (bladfarven). Du kan jo let se på bladenes farve, hvis de får for lidt eller for meget kvælstof.

Jeg dyrker selv i bede i næsten ren, delvist omsat kompost og gøder kun sjældent, hvis overhovedet. Her kan jeg tydeligt se på bladenes farve, at der er lidt rigeligt med kvælstof i starten af vækstperioden og lidt for lidt i slutningen :)

Dyrker jeg i potter (5 - 10 liter), er jeg nødt til at gøde.

Hvis du ved en stærkere blanding stadig oplever mistrivsel, skal du tænke på, at spagnum i sig selv absolut intet næring indeholder. Når den gødning, som producenten har tilsat er brugt, er der derfor intet at leve af og hønsemøg indeholder nok ikke alle de nødvendige næringsstoffer (mikro og makro).

Her er én af styrkerne ved den gode og alsidige kompost!

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruben Vesterager, 29. marts 2015 kl. 22.34

Sidste år fik jeg lov til at hente noget kylling møg, på en farm.
og efter et lille regne stykke fandt vi ud af at han sprøjter ca 700 gr. ud på marken pr. kvadrat meter....

Jeg forstå ike hvorfor i vil blande det op, med vand...
Jeg målte målte ud i bunde af mit drivhus, hvor meget jord areal der er, og så strøede jeg det ud og efter et par dage vendte jeg jorden godt rundt...

Med et rigtig godt resultat.. flotte store agurker, vindruerne gav rigtig flot... tomaterne blev fine...

så jeg vil anbefale ca 700 gr. pr kvadrat meter.. både ude og inde.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2015 kl. 9.45

Der skal god udluftning til, hvis hønsemøget lægges direkte på jorden.
Jeg havde for mange år siden startet det lille drivhus op i januar/februar med godt med hønsemøg. Jeg kom derud en solrig dag, for at se, hvordan radisserne spirede.
Der lugtede lidt vel landligt. De spirede radisser var helt brune - svedet af af amoniak. Selv fik jeg ondt i lungerne, og det varede resten af dagen.
Jeg måtte lufte ud og bruse i drivhuset - amoniak bindes af vand.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Kristensen, 20. april 2015 kl. 19.19

Hej Tom.
Som førstegangs bruger af dette forum tager jeg chancen og spørger: Kan jeg anvende det blandingsforhold for hønsemøg, som er omtalt i første indlæg fra 26-3-15, til roser og rhododendron og hvornår og hvor meget skal jeg bruge.
Jeg har fået 6 store Rhododendron buske ( ca en meter høje ) der sidste forår blev plantet i et stort spagnum bed. Siden har jeg fået høns og vil selvfølgelig bruge deres møg. Jeg er dog bange for at gøde for kraftigt og dermed gøre mere skade end gavn.
Roserne står i alm. havejord og trives på 3. år.

Håber ikke mine spørgsmål er" for dumme", og jeg glæder mig til et evt. svar.

mvh Jørgen Kristensen

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. april 2015 kl. 20.02

Jørgen, der må jeg nok skuffe dig.

Tråden gik jo oprindeligt på de problemfyldte plantesække, der jo almindeligvis benyttes sammen med kunstgødning i vandingsvandet, men her var kunstgødningen meget fornuftigt søgt erstattet med hønsemøg og i den forbindelse gav jeg et bud på blandingens styrke.

Opskriften er beregnet til gentagen vanding og er derfor så svag, at dine planter i hvert tilfælde ikke vil blive skadet af en vanding med den.

Skal jeg endelig give en anbefaling må det absolut være at fremstille en alsidig kompost og bruge den til dine roser.

Surbundsbed og Rhododendron ved jeg stort set intet om ud over, at det er meget besværligt at dyrke uden spagnum og svovlsur ammoniak :)

Nyt svar til emnet »Opskrift på hønsegødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Opskrift på hønsegødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider