Forum

Tørstige frugttræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 2. april 2015 kl. 21.11

Nu ligger landet sådan at mine frugttræer tørstede noget sidste år, så for at komme det i forkøbet i år her i det nordjyske sand..... Den lidt for drastiske
mulighed var at grave dem op og smide ler ubunden af et strorthul, muld oven på og træet i..... Men det er nok lige drastisk nok....

Har hørt en anden mulighed var at grave end ved siden af træet 2 steder (alt i alt ca 1/3 af vejen rundt) og noget muld i hullerne, en anden 1/3 året efter og det 3. År den sidste 1/3 del.....

Eller noget med at grave toplaget af og smide muld / kompost på.

Men lige nu ligger jeg jo inde med en del mos og græs der er revet af plænen, kan jeg ikke bruge det? Grave af 1-1½m rundt om og dyner yderst og smide græs/mos der ned i blandet med en smule af "sindal-mulden"

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 3. april 2015 kl. 7.24

hvor gamle er træerne ?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2015 kl. 10.25

Du skal passe på ikke at skade rødderne for meget i din iver efter at hjælpe dem.
Jeg ville grave nogle min. 70 cm dybe huller ved rodspidserne med en pælespade eller med et pælebor. Hullet skal så fyldes op med kompost og lermuld i en god blanding, så det kan suge godt med vand.
Antallet af huller afhænger af, hvor stor rodklumpen er.
Hvis planterne er ret nyplantede, kan du selvfølgelig grave en grøft hele vejen udenom rodklumpen og så fylde den med god jord.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 3. april 2015 kl. 11.01

Det er vist ca 5 år side en jeg plantede dem

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. april 2015 kl. 8.03

så er det nok ikke aktuelt hvis de var nyplantede kunne du have omplantet dem

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 4. april 2015 kl. 9.40

Når vi fylder LER i bunden af vore sandede plantehuler til frugttræerne, er det så ligegyldigt hvilken type ler der fyldes i?
Jeg tænker, at der findes flere slags... Men er al ler brugbart, - når alternativet er, at træerne står i sand.?

mvh JR.F.

Go´dag i haven

Nyt svar til emnet »Tørstige frugttræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Tørstige frugttræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider