Forum

Rødder i kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Miland, 4. april 2015 kl. 16.44

Hej allesammen,

Jeg er i gang med at rydde et areal der tidligere har været overgroet af liguster og hvidtjørn. Det har det dog ikke været i 7-8 år.

Nu graver jeg jorden op for at anlægge et bed, og støder på en ordentlig mængde rødder. Min ryg kan akkurat klare det, men kan kompostbunken også det?

Det skal siges at ovennævnte kompostbunke ikke eksisterer endnu, men vil blive sat i gang i år (henvisninger til hvornår og hvordan modtages gerne!).

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2015 kl. 17.23

Du kan finde alt, hvad du ønsker at vide om kompostfremstilling her på siden - bare snup en tur med søgefeltet :)

Store rødder vil være voldsomt længe om at blive omsat, med mindre de bliver kørt gennem en kompostkværn først - jeg ville nok bare køre dem på genbrugsstationen...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. april 2015 kl. 18.08

Jakob, svaret er både ja og nej, alt efter hvilken komposteringsteknik, man har valgt at benytte.
Ender du med at finde rødderne for voldsomme til din komposteringsteknik og har du lidt ledig plads i havens kroge, kan jeg kun anbefale dig at supplere kompostbunken med et par kvasbunker i haven.
Det giver meget liv i haven, inklusive fugle og pindsvin.
At køre haveaffald på genbrugsstationen er som hovedregel..hovedløst!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2015 kl. 18.52

Det kommer nu an på den plads, som man har til rådighed :) Og så kan man jo lige snuppe lidt kommunekompost med retur, når man er der alligevel...

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2015 kl. 19.14

Jeg ved nu heller ikke, hvor jeg skal gøre af mange kubikmeter mos, andet end at få det afleveret på genbrugspladsen. Her tager jeg også kompost - og ikke mindst kompostorme med. Dem har de i en stor trækasse med hestemøg. Lige til at tage med hjem!
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. april 2015 kl. 20.49

Hej Jacob Miland

Du har alletiders chance for at gøre dig erfaringer med en gammel kulturteknik, som især har været udbredt i Tyskland, Polen og Ungarn: "Hügelbedet"
Det er en metode til at fastholde kulstof i jorden meget længe, give optimale forhold for rodudvikling hos kulturplanter og til at give gode forhold for mikroorganismer og insekter - for eksempel humlebier (hvis du forsyner dem med et humlebibo - eller flere).

Forudsætningen for at få et Hügelbed til at fungere er nemlig, at man har en stor bunke træ (gerne en blanding af grene, rødder, stamme, kviste), noget lettere og løsere organisk materiale ( en blanding af hø, tang, visne blade) og noget muldjord.

Bedet opbygges ved at man fjerner græstørven der hvor bedet skal være. Derefter graves muldjorden op i et spadestiks dybde, ca 15 cm - det letter det senere arbejde, hvis muldjorden samles på en presenning.

Nu kan bedet opbygges lagvis:
Træ - findelt hvis det kan lade sig gøre (ellers bruger man det som det er!) -fordeles hen over bedet og trædes lidt samme. Derover lægges græstørven med rodsiden opad.
Nu er det tid for det løsere organiske materiale, som gerne må være delvist komposteret. Men igen: Brug det, du kan skaffe !
Der sluttes med at fordele muldjorden, som fra starten blev gravet op - evt blandet med havekompost (Har du ikke det, kan lidt lupingødning gøre gavn)
Bedet vil være velegnet til squash, kartofler, bønner, spinat.

Hvis du er fortrolig med at læse tysk er der rigtig meget mere viden at hente på nettet om Hügelbed. På engelsk kaldes det huegelbed. Foretrækker du dansk kan Permakultur-Danmark.dk hjælpe med mere information. Eller du kan bede dit lokale bibliotek om at skaffe materiale hjem.

Jeg håber, du har fået lyst til at afprøve denne klimavenlige dyrkningsteknik, som forener kompostering med grøntsagsproduktion.

God arbejdslyst med rodoptagningen - og nyd nu også lige forårssolen, når ryggen trænger til at få en pause ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Rødder i kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rødder i kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider