Skrevet af: Susanne M.K., 9. april 2015 kl. 10.16
Som overskriften hentyder, vil jeg rigtig gerne vide om det er muligt at dyrke rabarber i en balje :-) Vores have er ret lille og jeg har svært ved at finde plads til den rabarber min ene søn ønsker sig, med mindre den kan stå i en balje på terassen.
Håber der er nogen derude der ved, om det er muligt og vil svare på mit spørgsmål.
Jeg ønsker jer alle et forrygende haveår :-)
Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2015 kl. 11.56
Hej Susanne M. K.
Prøv det ! Og sæt forventningerne om høstudbytte lidt til den forsigtige side....
Hvis du vælger et sted på terrassen med skygge noget af dagen, en stor balje, god kompostjord og et godt bunddræn (så der aldrig kommer til at stå vand i baljen) kan du nok komme til at lære din søn at koge en dejlig rabarberkompot eller lave saft ;-)
Men - Rabarber er ikke en plante til de mest solrige forhold - og så kan den ikke trives, hvis jorden er meget våd.
Hvis du vil vide mere om rabarberplantens krav om bedste vokseplads, kan du finde god viden i Karna Maj's artikel i Havenyts arkiv "Rabarber i haven".
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2015 kl. 14.08
Vi gik i gang med at flytte rabarber for 3 år siden. De fleste skulle have været foræret væk.
Projektet er gået lidt i stå, men rabarberne trives forbløffende godt i de urtepotter, de nu strandede i.
Jeg regner med at få bugt med ukrudtet i "Junglen" i år, så de kan blive plantet der.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 10. april 2015 kl. 8.06
Jeg har også med stort held haft rabarber i en krukke i en del år - det er faktisk en utrolig smuk krukkeplante. Så det kan du sagtens, men sørg for en stor og meget gerne dyb krukke, rabarber har dybe rødder.
Skrevet af: Susanne M.K., 10. april 2015 kl. 12.11
Tusind tak for jeres svar :-) Jeg vil straks lede efter en stor og dyb krukke/balje til rabarber. Sønnen bliver en glad dreng :-D
Skrevet af: Vagn Erdmann, 3. maj 2016 kl. 15.07
Hvor dyb skal krukken være for at flytte en rabarberplante over i den?
På forhånd tak.
Vagn
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2016 kl. 17.07
Rabarber har pælerod, så ikke alt for flad.
Jeg tænker samme dybde som en gulvspand?
Skrevet af: Lise D, 4. maj 2016 kl. 21.41
Jeg har rabarber i en stor krukke på 70 cm i højden og 40 i diameter. Det fungerer forbløffende godt!
Og lige et råd - køb sorten Livingstone, der kan I trække rabarber hele sommeren (med undtagelse af 3 uger efter sankthans)
Skrevet af: Anonym bruger, 6. maj 2016 kl. 0.16
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rabarber i balje?