Forum

Hård lerjord i køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 14. april 2015 kl. 20.01

Hej :)
Jeg har i køkkenhaven en meget voldsom lerjord. Hvor der, 30-35cm. nogle steder, er ren ler. Det er smadder træls, jeg har lige fjernet højbede for at kunne så i hele jorden, og det er bare besværligt at vende.
Skal jeg bare blande kompost i, eller hvad kan jeg gøre for at få jorden bedre?
Jeg har en del kompostjord fra kaninafførring (og grønsager osv), som jeg tænker ville være den bedste løsning..

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. april 2015 kl. 21.47

Prøv at søge på jordbehandling oppe i søgefeltet - der ligger nogle rigtig gode artikler om det :)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. april 2015 kl. 22.01

Iblanding af husdyrgødning med strøelse vil også kunne forbedre din jord på sigt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2015 kl. 23.31

Masser af kompost/husdyrgødning med strøelse og evt. grus.
Derudover kan du med fordel dyrke miljøplanter med dybtgående rødder, f.eks. olieræddike.
Du bør fra år til år kunne mærke, at det bliver bedre. Men det tager tid.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 15. april 2015 kl. 10.18

Tak for svar alle sammen, jeg må ud og tømme komposten :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sø, 17. april 2015 kl. 10.19

Jeg har også lerjord i køkkenhaven! Ud over de gode råd her i tråden (jordbehandling, kompost, grus) - så kan jeg da lige supplere med mine tre bedste råd:

Gå ikke på dyrkningsjorden. Etabler nogle stier mellem bede af 120 cm bredde.

Grav så lidt som muligt - mine bede er reolgravede ved etablering. Siden bliver jorden bare løsnet lidt med en greb.

Ingen bar jord - jeg bruger grønt jorddække (græsafklip) i vækstsæsonen, og en god tyk vinterdyne af visne blade og halvkomposteret materiale.

God fornøjelse - det skal nok blive mærkbart bedre i løbet af et par år. Og husk at glæde dig over lerjordens gode sider - den er fx fantastisk til at holde på vandet, så du sparer på det dyrebare vand.

Nyt svar til emnet »Hård lerjord i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hård lerjord i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider