Forum

Rodskud fra hindbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 16. april 2015 kl. 11.48

Hej derude

Mine hindbær kommer med rigtigt mange rodskud, og jeg vil meget gerne prøve at se om jeg kan udgå at disse spreder sig for meget.

Mit hindbærbed består af 2 rækker af 5 meter hindbær hvor der udenom er lagt natursten, hvori der i fugerne er plantet trædebregner.

Derfor har jeg fremtænkt en løsning hvor jeg graver ned hele vejen rundt om hindbær-rækkerne og sætter nogle betonsten på højkant nede i hullet, så der bliver lavet en tæt 'mur' nede i jorden omkring hindbærene.

Ovenpå betonstenene vil jeg så placere naturstenene igen, og det skulle jo derved være umuligt for rodskudene at komme væk.

Men nu til spørgsmålet... Hvor dybt skal jeg lave denne mur, for at sikre at rødderne ikke kommer under.

Til info , gør jeg kun dette fordi jeg har en rest af nogle betonsten stående så der derfor ikke er nogen udgift i at lave projektet.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. april 2015 kl. 13.38

Jeg ved ikke præcist, hvor dybt de går ned - men jeg ville ikke bruge betonsten, da jeg er ret sikker på, at de nok skulle få sneget sig gennem mellemrummene :)

Måske bassinfolie eller geotextil, der bruges under fliser? Evt. lagt dobbelt...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 16. april 2015 kl. 13.57

God idé med at sikre at de ikke kravler igennem mellemrummene, det havde jeg ikke lige tænkt på.

Jeg tror jeg løser det med at lægge 2 rækker 'halvforbandt', samt et lag geotextil.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. april 2015 kl. 16.26

Hej Jens jeg har hindbærplanter der står ca 2 m. fra mit drivhus, der har en sokkel, der er støbt 90 cm. ned i jorden, trods det vokser der de fineste hindbærplanter fra de rodskud, der er groet under soklen inde i drivhuset, derfor glem alt om at placere fliser på højkant langs bedet, hvis de ikke kommer ned i mindst 1,0 - 1,5 m. og er 100% tætte og der kan stadig vokse rødder ud fra bunden der vil være ubeskyttet. Henry G.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. april 2015 kl. 21.45

Ha ha! Jeg kom til at tænke på Carel Kapec (ja ham med "Krigen mod Salamandrene"- en klassiker!)- I sin mindre klassiske bog "Et år med min have"- mener han derimod (ledsaget af den tids rigtigt illustative enkle stregtegninger)- at folk, der planter hinbær op til naboen- fotjener at der vokser , hindbær op igennem dere sengebunde...

Det er en rigtig sød bog, hans "Og jeg havde en hund og en kat"- holder jeg meget af.

De kan muligvis bestilles via dit lokale bibliotek, hvis du møder op. Derimod vil de nok aldrig komme på Ereolen. Desværre.

Mvh
Tine- bognørd

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Damgaard, 17. april 2015 kl. 7.20

Tak for kommentarerne.

@Henry: Det var lige det svar jeg søgte, også selvom jeg måske havde håbet at der ville stå at man bare lige skulle grave 50 cm ned :-)

Jeg tror at jeg vil gøre forsøget og grave en rande på 1 meter. Dette er hvad jeg relativt nemt lige kan klare med en spade. Heri vil jeg placere fliser som ligger forskudt.

Hvis mine hindbær opfører sig ligesom dine, hvilket de jo nok gør, så må jeg jo nok være realistisk og indse at der nok kommer nogle skud ud. Men hvis jeg bare kan holde 80% tilbage så er jeg også glad.

Nyt svar til emnet »Rodskud fra hindbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Rodskud fra hindbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider