Forum

Hassel eller syrén

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 20. april 2015 kl. 14.31

Hej, jeg vil gerne skabe læ hurtigt, helst i 3-4 meters højde. Hvad vokser hurtigst, storfrugtet hassel eller syrener?

Mvh. Bente.

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 20. april 2015 kl. 17.26

Det handler nok om, hvor store planter du planter ud. Begge kan jo købes med en vis højde. Og om du planter hegnet enradet, toradet eller måske treradet?

Men du kan da blande begge dele - evt. Supplere med hyld (hvid og lilla), tjørn mm. Så får du også længere blomstring og bedre frugtsætning til gavn for havens fugle.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. april 2015 kl. 21.22

Hassel skal klippes ned til næsten "sokkeholderne" hvert 4. år, så det er ikke nogen god ide.
Ingeborg

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 20. april 2015 kl. 21.29

Der er ikke meget læ i hverken hassel eller syren om vinteren, når der ikke er blade på.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. april 2015 kl. 8.30

jeg vil absolut anbefale hassel jeg har hassel på ca. 30 år som aldrig har været klippet ned og de giver fint læ og nødder hvert år - ideen om nedskæring kommer af at man før i tiden brugte hassel til risgærder så hed det at stævn dem heraf navnet stævningsskov

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2015 kl. 12.55

Hej Mogens Madsen
-enten er jeg tumpet - eller også skulle der stå noget helt andet.
"ideen om nedskæring kommer af at man før i tiden brugte hassel til risgærder så hed det at stævn dem heraf navnet stævningsskov"

Desværre kommer der ret ofte til at stå noget andet end skriveren har ment, når PC, Phone eller Tablet overtager stavningen. Også af den grund ville jeg gerne have at man kunne gennemlæse teksten før man sendte den afsted. Det kan man selvfølgelig også nu, men ofte opdager man det ikke, hvis man er hurtig på aftrækkeren.
Ingeborg

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2015 kl. 13.01

Og her er så lidt om beskæringens formål:
www.dyrkfrugt.dk/index.php/hassel/hassel.html
Ingeborg

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 21. april 2015 kl. 13.31

Hej, jeg forstod nu udmærket Mogens´indlæg. Sproget er måske lidt gammeldags og min dansklærer ville nok have foretrukket lidt flere kommaer, men meningen er klar nok.
Mine gamle "vilde" hasler er også over 30 år gamle og aldrig stævnet, de gror udmærket, men jeg kan ikke huske hvor lang tid de brugte på at vokse sig store.

Mvh. Bente.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. april 2015 kl. 13.59

Har et hasselhegn omkring haven, det er plantet for 5 år siden. Først i år har de blomstret og vil sandsynligvis også i år, for første gang give nogenlunde fred for indkig.

Voksede op med et hasselhegn fra 1961 - 86 og har kun én klar erindring om at de blev klippet og da helt ned i den periode.
Noget af fidusen ved at klippe tit kan være, at de naturlig bliver tættere, idet de så forgrener sig mere og skyder nedfra. Sådan som det er beskrevet i Ingeborgs udmærkede link......der lige har inspireret mig, til at gå en tur med saksene til efter året.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2015 kl. 18.24

Her bruger vi det samme princip, som ved frugtbuske. Vi skærer hvert eller hvert andet år de ældste grene helt ned, men lader de øvrige blive, til det bliver deres tur.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. april 2015 kl. 19.56

Undskyld til Mogens Madsen - Med lidt tegnsætning hjalp det på min forståelse af det skrevne, selvom jeg aldrig har hørt om hverken stævningsskov eller verbet at stævne i forbindelse med træer og buske.

Jeg er sejler, så at stævne betyder for mig at bevæge sig hen imod noget. F. eks. at stævne mod Samsø. Hvilket vil sige at forstavnen og dermed skibet har retning mod Samsø. :-)

Så ja - jeg var tumpet, indtil Bente Røslings indlæg.
Ingeborg

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 22. april 2015 kl. 10.08

Ja, vort modersmål er dejligt, men ikke nemt! Jeg blev faktisk lidt nysgerrig efter at se, hvordan ordet "stævne" kan have så forskellige betydninger. Jeg kiggede derfor efter i den hæderkronede "Ordbog over det Danske Sprog" fra 1943. Det viste sig, at begge betydninger kan føres tilbage til det gamle danske ord "stafn" som betød træstub. Ordet "stævne" henviser altså såvel til træstubbene på nedskårne træer som det træ et skib er bygget af.

Mvh. Bente.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 22. april 2015 kl. 10.33

Ordene "stævning" og "stævningsskov" bliver brugt af NaturErhvervsstyrelsen nu i forbindelse med den tilskudsberettigede driftsform "Lavskov", så de er ikke helt gået i glemmebogen.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2015 kl. 10.41

Jeg er årgang 1974, og jeg kendte altså også godt ordet :0)

Hvis man elsker gamle ord, kan man dagligt få dagens (gamle) ord på SMS - så forpligter man sig til at bruge ordet mindst en gang i hhv. skrift og tale på dagen :0)

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. april 2015 kl. 15.05

Dét lyder spændende Freya. Hvor og hvordan tilmelder man sig de gamle ord?

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 22. april 2015 kl. 19.38

Får det ikke selv, men prøv at søge på Dansk Sprognævns hjemmeside eller evt app store og lign.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Sø, 23. april 2015 kl. 8.39

App'en hedder "Truede ord" og findes i hvert fald i Apple's App Store.

I øvrigt kan man også samme sted helt gratis hente "Ordbog over det danske sprog", og få hele dette pragtfulde værk på sin telefon - nu mere tilgængeligt, læsbart og søgevenligt end nogensinde før.

Bare et lille tip, hvis man er glad for ord!

Til trådens indhold: Både storfrugtet hassel og syren har en årlig tilvækst på 30cm x 20cm - så det er vist hip som hap.
Jeg tror jeg ville kigge på nogle af pile-arterne, hvis målet er hurtigst muligt læ i 3-4 m højde. Nogle af arterne gror nærmest 2m om året (i de unge år), og de kan jo beskæres på livet løs.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. april 2015 kl. 14.55

mange tak :-)

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2015 kl. 18.31

Ikke alle pilearter er gode. Nogle er det rene "gift" for haven
f. eks. Japansk pileurt.
www.bolius.dk/saadan-bekaemper-du-japansk-pileurt-i-haven-23735/
Ingeborg

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. april 2015 kl. 18.35

Gør lige forsigtigt opmærksom på, at pileurt og pil, har intet med hinanden at gøre. :-)

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. april 2015 kl. 18.48

Ærlig talt, er tonen her på dette forum ikke blevet lidt hård? Det vigtige er vist, at budskaberne kommer frem, om der så sniger sig et par stavefejl eller alternative ord sig ind, så fred være med det!

Dette forum begynder efterhånden at minde mig om de villakvarterer, hvor alle synes, at de ved bedre end naboen og at al ukrudt kommer inde fra naboens have.

Hvis dette skal være et levende forum, der ikke skræmmer nye deltagere væk synes jeg, at vi skulle stoppe dette "flueknepperi"- ja undskyld udtrykket, og i stedet koncentrere os om, hvad det virkelig drejer sig om:
Glæden ved haven og muligheden for at få og give gode råd uden at blive gjort til grin.

Ahhh, det lettede! I ønskes alle en rigtig dejlig torsdag aften.

Mvh Mette

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 23. april 2015 kl. 19.08

Hej Mette
Jeg vil, som du, gerne have et levende forum med en god og venlig tone og bliver derfor usikker og utilpas over dit indlæg, idet jeg ikke aner, hvad du har i tankerne, når du skriver som du gør.

Måske er det mit indlæg du hentyder til? Er det, ville jeg sætte pris på, at du rettede din anke direkte til mig og forklarede, hvad dit problem er og allerhelst i en mail.
Du kan maile til mig, ved at klikke på mit navn. Jeg ville ønske jeg havde den samme mulighed for dette skriv, til dig.

Jeg synes det er rarest at afklare den slags (misforståelser?) privat, så moderator ikke behøver at bruge tid på at slette fnidder bagefter.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 23. april 2015 kl. 19.41

Vibeke, du retter jo bare på den fejl Ingeborg giver omkring pil/pileurt. Synes det er fint, at rette den fejl, da der er nybegyndere i dette forum, som måske ikke ved at der ikke er tale om samme familie.

Det er jo ikke kun dem der deltager i tråden, som svarene gælder. Vi ved jo, debatten herinde bliver genlæst af mange - også flere år efter, da det er et af de højest placerede hits i google, næsten uanset hvilken plante man søger på.

Håber ikke, Mettes indlæg er rettet mod dig...

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. april 2015 kl. 21.20

Det var ikke rette mod nogen personligt, men jeg synes nogle gange, at der er en vis selvretfærdig og spydig tone i nogle af indlæggene.
Så det er bestemt ikke fordi nogen enkeltpersoner skal føle sig ramt.
Måske er jeg den eneste der har fået ovennævnte indtryk- i så fald beklager jeg.

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2015 kl. 21.35

Hej Vibeke
Tak for belæringen. Jeg var virkelig i den tro at pileurt var en slags pil. Et par bekendte har det stads i haven og benævner det som "kæmpepil". Derfor min vildfarelse. Tak for det - igen lært noget.
Ingeborg

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. april 2015 kl. 8.16

nogen mener at tonen er ved at blive lidt hård uden at nævne nogen synes jeg det osse bare fordi der er fremkommer ord man ikke kender eller man som jeg ikke gider spilde tid på tegnsætning er der som regel en del faglig viden i mine indlæg

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2015 kl. 9.00

@Mogens Madsen
Når du ikke GIDER beskæftige dig med tegnsætning i dine indlæg, må du finde dig i, at f. eks. JEG ikke forstod meningen af det skrevne.
Det har ikke en dyt med hård tone at gøre. Jeg har undskyldt min uvidenhed. Hvis du ikke gider tegnsætning er mit råd til dig: Hold dig til korte sætninger med et punktum imellem hver sætning, det gør læsningen nemmere!

Håber ikke at modtage en stævning for uhøvisk optræden.
Ingeborg

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. april 2015 kl. 11.54

Mogens, du har ret. Der er meget faglig viden i dine kommentarer og det er vi nogen der sætter pris på - bliv ved med det :-)

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. april 2015 kl. 13.31

min tid er til ingeborg alle andre ka´ godt forstå mine indlæg - hvorfor er du dog så pokkers agressiv ?

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Røsling, 24. april 2015 kl. 14.09

Tjah, det var jo syrener, det skulle handle om, nu er det noget helt andet. Man må jævnligt erkende, at mail og fora ikke er helt lette medier at anvende, den skriftlige kommunikation giver jo ikke mulighed for nuanceringer i form af tonefald, smil og lignende. Det er såmænd ikke første gang, jeg har oplevet at folk røg i totterne på hinanden via mail.

Mvh. Bente.

Nyt svar til emnet »Hassel eller syrén«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hassel eller syrén

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider