Forum

Syge kartofler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 7. september 2004 kl. 7.12

Der er adskillige havefolk, som bruger disse dage på at tage kartofler op.

Vejret er yderst ideelt og giver optimale betingelser for en fuldstændig tørring.

Beklageligvis er der i år usædvanligt mange syge kartofler. Den måde regnen kom på efter hedebølgen i første del af august – selv i Nordjylland – har utvivlsomt fritlagt adskillige kartofler med udvikling af den giftige solanin som resultat (grønne kartofler).

Også skimmelen har haft gode kår, så individer af flere normalt skimmelfrie sorter er angrebet.

Problemet med skimmel er især udtalt i de rækker, hvor toppene har fået lov at visne ned og mindre udpræget i rækker, hvor der er sket en tidlig aftopning.

I øvrigt har adskillige konstateret, at mange kartofler dette år har en usædvanlig stor størrelse.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 8. september 2004 kl. 22.49

Jeg har også taget kartofler op i den forgangne uge – men uden en eneste syg kartoffel på trods af den megen regn i august.

Mine kartofler – og tomater – fik skimmel allerede midt i juli. Jeg toppede alle kartoffelbede af med det samme. jeg stiller mig med en fod på hver side af toppen og hiver stilkene op. Det har godt nok den virkning, at jeg ikke kan se, hvor toppen er ved opgravningen, men jeg er helt fri for, at der kan komme skimmelsporer ned fra resterne af stænglen.

Jeg har høstet 110 kg og jeg har 1/2 spand kartofler frasorteret til her og nu brug. Det er de få, jeg har gravet i + et lille antal, hvor nogen har formastet sig til at tage en smagsprøve af. Så jeg er yderst tilfreds med kartoffeludbyttet. Det skal lige siges, at her på Lolland fik vi regn først i maj, så vi havde det ikke så tørt som i resten af landet. Desuden blev mine kartofler grundvandet én gang i juni.

Også i min have er kartoflerne store. Og det passer mig godt, da jeg bruger mange til ovnkartofer. Så jeg håber at jeg kan købe lidt små pillekartofler til brunede kartofler til grønlangkålen, for der er stort set ingen små kartofler til dette brug i år.

Nyt svar til emnet »Syge kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Syge kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider