Skrevet af: Naja Slyngborg, 26. april 2015 kl. 16.17
Hej,
Vi har et kræftramt æbletræ, der skal står til at skulle fældes.
Er der nogen der i den forbindelse kender til evt. (jord)problemer med at plante en kvæde i dens sted?
Skrevet af: Søren S Duun, 26. april 2015 kl. 21.34
Hej Naja .
Jeg tror ikke at det er en godt idé at plante en kvæde efter æble, da de begge høre til rosenfamilien og jeg tror at du vil få de samme problemer som med æbler og roser . Men du kan skifte jorden der hvor æblet har stået, så er du sikker på at give kvæden en god start .
Hilsen Søren .
Ps prøv at skriv til willy fra blomstergaarden, han kan give dig et sikkert svar .
Skrevet af: Naja Slyngborg, 26. april 2015 kl. 21.43
Hej Søren,
Tak for svaret! :)
Dét var noget i den retning jeg var bekymret for.
Vi må vist til at veje entreprenørarbejde op mod en alternativ placering af kvæden.
m.v.h.
Naja
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. april 2015 kl. 7.42
Hej Naja
Søren har ret i det han skriver, men du kan afhjæpe "jordtrætheden" ved at plante kraftige tagetes i jorden de første år. Tagetes er gode til at ophæve den "jordtræthed" der opstår efter at der har stået bestemte træer og buske i en årrække. Specielt kernefrugt, stenfrugt og roser er kendt for at give "jordtræthed", så der ikke kan efterplantes med samme slægt.
Skrevet af: Naja Slyngborg, 27. april 2015 kl. 15.59
Hej Villy,
Tak for svaret, jeg har også tidligere læst de gode svar du har givet i lignende forbindelser med jordtræthed.
I betragtning af det er et tålmodighedsarbejde med tagetes, (der står 3 år i ét af svarene?), vil vi nok overveje jordskifte. Vi har tidligere haft held med dette i.f.m. roser.
Hvor meget jord ville det dreje sig om? Kan man lave en tommelfingerregel i den forbindelse?
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. april 2015 kl. 16.36
Hej Naja
Du kan lave en kombination mellem jordskiftning og tagetes. Skift ca. 100 l jord, så får du frisk jord til træet at starte i det første år. Planter du tagetes udenom vil "jordtrætheden" stille og roligt blive ophævet i takt med at træets rødder vokser ud i den omkringliggende jord.
Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2015 kl. 16.56
Villy, er det korrekt forstået omkring jordtræthed, at sørges der for en god vækststart ved udskiftning af en passende mængde jord i forhold til klumpen på det nye træ med en frisk og egnet jordblanding, vil jordtræthed ikke påvirke tilvæksten synligt, når træets rødder bevæger sig ud af den nye jord og over i den trætte - Tagetes eller ej ?
Vi havde engang dårlig erfaring med jordtræthed ved roser efter roser, men der fik jeg forklaringen i form af en højlydt latter fra en erfaren herre, da han hørte om størrelsen på de plantehuller med ny jord, som jeg havde brugt - de var ca. en spandfuld. Alt for lidt efter hans mening, men "passende" efter min mening, da jeg skulle grave de ti huller :-)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. april 2015 kl. 19.41
Hvis der skal skiftes træer i en frugtplantage plantes der æbler efter æbler. Der bruges endda en meget svag grundstamme. Til gengæld gødes der og vandes fuldstændig efter æblernes forbrug.
Når dette er sagt så er tagetes med til at ophæve jordtræthed og allerede efter 2-3 år med tagetes er jordtrætheden ved at være ophævet. I mit svar hentyder jeg til at der skiftes en passende mængde jord, så træets rødder ikke støder i den trætte jord første år. Plantes der tagetes fra starten vil de nå at ophæve trætheden i jorden i samme takt som træets rødder kommer frem. Hvis træet får en god start med gødning og måske også vand i tørre perioder vil det efter 3 år kunne klare sig uden tagetes.
Bruges tagetes arten Tagetes minuta bliver jordtrætheden ophævet ned i 1-2 meters dybde, da den har meget dybtgående rødder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kvæde efter æble?