Forum

Erfaringer med hjulhakker?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2015 kl. 22.23

Hej Hans R

Tilpasning til brugerens højde, god håndværksmæssig udførelse og et smukt redskab - alle tre krav kan opfyldes af HOSS-tools.

Jeg har selv haft fornøjelsen i 21 år - nu er der andre med en kæmpe-køkkenhave, som bruger den.

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2015 kl. 11.23

Jeg har den lille fra ukrudtshajen og den er jeg ganske tilfreds med..

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 2. maj 2015 kl. 21.36

...den lille fra Ukrudtshajen. Ja dem har jeg også kigget på. På de fleste andre hjulhakker er skafterne monteret lige over værktøjet. Er det mon for at kunne lægge maximalt kraft på værktøjet? Og hvordan fungerer det på dem fra Ukrudtshajen, der jo er konstrueret noget anderledes?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2015 kl. 13.30

Den fra ukrudtshajen er også den biligeste ud fra de priser som jeg kan se, og det skyldes at den bliver fremstillet i Polen.
En anden ting som jeg tror at jeg ville ville vælge fra er dæk og slange. Jeg tror at du bliver træt af, at skulle pumpe og lappe . Men det er min mening . Foreskellen på dæk og uden er så lidt og du vender dig hurtig til det. Til ukrudtshajen kan man også få kartoffelplov , skuffejern mv.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2015 kl. 13.38

Den fra ukrudtshajen er en smule anerledes så du skubber hjulet frem og derved presser værktøjet frem. Ca. 50/50%. Ellers er der ikke den store foreskel. Ukrudtshajen er meget let i det og derved også let og arbejde med . Håber du forstår hvad jeg mener......

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2015 kl. 13.49

Sig til for så ligger jeg bare nogle billeder herind .

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 4. maj 2015 kl. 11.05

Tak for svarene.
Man behøver ikke gøre det til en videnskab at anskaffe en hjulhakke, men på den anden side er der vel nogen forhold at overveje:
-et luftgummihjul kan mørne og punktere, men våd og tung jord slipper lettere end på et jernhjul.
-træskafter bliver nemmere medtaget af vand og sollys end skafter af galvaniserede jern.
-værktøjet (rensejern, kultivator, plov m.m.) kan på nogen skiftes ved blot at trække en split ud. På andre skal der bruges værktøj.
-nogen kan opgraderes til to hjul, så der kan renses på begge sider af rækken samtidig.
-nogen kan sideforskydes, så man kan gå ved siden af rækken mens der arbejdes.
-på nogen kan skafternes højde/vinkel tilpasses brugerens kropshøjde.
-på nogen kan der monteres to værktøjer efterhinanden. F.eks. kultivator efter et rensejern.
-nogen har pendel-skuffejern (jeg har svært ved at gennemskue om det er en fordel).
-nogen kan bruge værktøjer fra konkurerende producenter. Andre kan kun bruge producentens egne.
-nogen kan pakkes sammen så de fylder meget lidt den halvdel af året, hvor de ikke er i brug.
-vægten varierer også en del.

Er der noget jeg har overset så sig til.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. maj 2015 kl. 11.17

Ok ,, der er ukrudtshajen ikke særlig praktisk, få der bl.a skal bruges værktøj..Og som du ved så er den heller ikke med gummihjul .
Men til prisen er den ok .

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 4. maj 2015 kl. 13.15

Tjaa, gummihjul er vel ikke altid en fordel.
Jeg vil tro at alle værktøjerne til Hoss Tools passer på den polske model fra Ukrudtshajen. Og da der ikke er nogen træ- eller gummidele, der kan tage skade, hvis hjulhakken efterlades i marken en tid, så er den polske model nok et godt bud, der hvor høj effektivitet ikke er så vigtig. Og ja, prisen er også ok hos Ukrudtshajen. Den kan iøvrigt findes til ca. det halve andre steder på nettet.

Nyt svar til emnet »Erfaringer med hjulhakker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Erfaringer med hjulhakker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider