Forum

Ikke dyrk forskellige majssorter sammen?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. maj 2015 kl. 15.16

Hej :)

Når der på en pakke med majs står at den ikke skal dyrkes i nærheden af andre majssorter, går jeg ud fra at det er pga at krydsbestøvning vil nedsætte udbyttet- det jeg gerne vil spørge om er, om det også gælder hvis begge majs er søde sorter?
Jeg har Tasty Sweet F1 og Sundance. Begge er sukker/sød majs. Vil de heller ikke kunne dyrkes i nærheden af hinanden?
Hvor langt skal sorterne plantes fra hinanden hvis man skal undgå krydsbestøvning?

Håber der er en majsekspert der kan svare :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2015 kl. 16.07

Hej Anna
Sukkermajs skal isoleres fordi krydsbestøvning med andre sorter kan ophæve sukkermutationen. Dvs. du kan få knaldhårde popkornkerner i stedet for den grønsag du er ude efter.

Nu har du så to sukkermajs sorter... I teorien kan det også være et problem. Der er flere forskellige mutationer som giver sukkermajs. Hvis de har den samme mutation kan de sagtens stå sammen. Hvis ikke kan de i nogle tilfælde ophæve hinanden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. maj 2015 kl. 16.13

Ah ok, så det er selve majsen der nærmere bliver som fodermajs? Jeg troede det var fordi der så bare ikke dannedes ret mange kerner på den enkelte kolbe.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 4. maj 2015 kl. 16.49

Hej Anna.

Hvis du googler " Sukkermajs " kommer der en udførlig vejledning på dette sted" Sukkermajs - LandbrugsInfo".
Det er en pdf fil. Der er alle oplysninger.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. maj 2015 kl. 16.53

Tak :)

Nyt svar til emnet »Ikke dyrk forskellige majssorter sammen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ikke dyrk forskellige majssorter sammen?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider