Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2015 kl. 19.04
Hej
Jeg har mange forspirede aspargeskartofler liggende. (Brugte jo kun 12 i mine potatopots. Kartoflerne har flotte tætte grønne spirer. Jeg har bare ikke nogen køkkenhave. Kan jeg lægge dem sådan lidt hist og pist - f. eks. mellem stauder og 1 meter fra en hæk i 1,60 cm højde? Er det umagen værd at grave dem ned, eller er der slet ingen chance for at de vil give kartofler (Asparges). I mine potatopots er der netop kommet "kartofler".
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2015 kl. 19.26
Måske.
Kartofler skal hyppes- dvs man skal kunne lægge noet mere jord op over dem mindst 2- gange. Altså, der skal være plads nok til at hive jord op over- mindst 25 cm fra hver side- gerne mere.
Hvis man ikke hypper, bliver de bare grønne= uspiselige- eller gror til i noget andet, som nok ikke er spiseligt.
Mvh
Tine
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2015 kl. 19.38
Hej Tine
Tak for svaret. Men hvor langt skal de ned i jorden? 2 x 25 cm svarer jo til en halv meter?
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2015 kl. 21.02
Jeg har set fine kartofler på planter der "lagt sig selv" i kompostbunken mv. så du skal nok få noget ud af at lægge dem rundt omkring. Optimalt er det selvfølgelig ikke, men kartofler er en taknemmelig afgrøde bortset fra svampesygdommene.
Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2015 kl. 21.18
Kartofler er ukrudt i de bede de var i forrige år. Så de kan klare meget.
Men de skal kunne hyppes eller dækkes med halm/græs etc. Får de lys bliver de grønne, og så er det ikke umagen værd, medmindre du dyrker næste års læggekartofler.
De skal også kunne graves op uden at ødelægge, hvad der er rundt om dem. Jeg har måttet opgive at dyrke kartofler op ad vinen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. maj 2015 kl. 22.45
Nu er det jo ikke sådan at alle kartoflerne bliver grønne hvis man ikke hypper dem. Hvis man kan leve med at kassere enkelte behøver man ikke gøre noget. Lidt græsafklip kommer man langt med.
De skal ikke en halv meter ned. Omkring 15 cm er fint. Du skal løsne jorden godt på plantestedet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. maj 2015 kl. 23.07
Hej
Tak for alle svar. Jeg mente selvfølgelig ikke at kartoflerne skulle en halv meter ned i jorden, men hvis de som Tine Andersen skriver skal hyppes med 25 cm jord omkring 2 gange, kommer kartoflerne jo ret langt nede i den 50 cm høje bunke. Så høje "hypninger" har jeg nu aldrig set :-)
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 5. maj 2015 kl. 23.10
I mine første år som have-ejer lagde jeg ganske mange kartofler. Og hypning? Hvorfor dog det?
Jeg fik en masse grønne kartofler med agertidsler... Og ærter med tidsler....
Men måske de foregående herrer- er klogere. :-) Det lyder, det jo som om!.
Mvh
Tine- der nu skal lægge "æggeblomme"- men, det er det!
Skrevet af: Claus K Madsen, 6. maj 2015 kl. 11.45
Jeg kan kun sige at jeg har set vellykkede "ukrudtskartofler", men det afhænger sikkert også af sort og jordbund.
Jeg har også et Monty Don fra "havemagasinet" eksperimentere med hyppefri plantning.
Jeg troede egentlig primært man hyppede for at øge udbyttet. Der afsættes jo nye knolde efterhånden som man dækker mere stængel til.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kan jeg lægge kartofler hist og pist?