Forum

Hindbær – in situ-kompostering

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 11. september 2004 kl. 7.52

Mit hindbærbed er i mit et-årige fravær blevet til et hindbærkrat. Nu skal de gamle skud jo klippes bort (for to år) og så tænkte jeg at in situ-kompostering ville gøre livet lettere for mig. Det "fine" ord dækker at man bare klipper de gamle grene i stykker og lader dem ligge på jorden under buskene. Er der nogen der ved, om det er en god eller dårlig idé?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. september 2004 kl. 10.58

Det er helt sikkert en dårlig ide – de gamle skud skal netop fjernes, for ikke at opformere sygdommen hindbærstængelsyge (svampeangreb). Den risiko har du selvfølgelig allerede løbet ved ikke at skære hindbærene ned sidste år.

På de nye skud fra i år, kan man se, om man har sygdommen ved at der er skarpt afgrænsede rødbrune til violette plamager på den lyse stængel omkring bladfæstet. Det må ikke forveksles med, at den lyse stængel her i efteråret efterhånden bliver mørker e og forvedder – der kan under den proces være forskel i de brune nuancer på stænglen under den proces. Det angrebne væv sprækker og tørrer efterhånden ud, og næste forår er der næsten ingen vækstkraft i skuddet og svampen overvintrer. Hvis man har angreb, skal de angrebne skud fjernes og endda brændes. Hvis angrebet fortsætter år efter år, er man nødt til at anlægge et nyt hindbærbed med nye sunde planter et andet sted i haven.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 12. september 2004 kl. 20.21

Det anede mig nok, altså ud og rive sammen – mange tak.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 12. september 2004 kl. 20.28

Hej Karna
Du skriver at man skal fjerne hindbærveddet fra planterne, for ikke at smitte de nye skud.

Kan man lægge veddet et andet sted i haven under buske osv.?

Jeg har lagt veddet fra hindbærrene i en anden del af haven, nærmere betegnet, under en kirsebærkornel. For at skabe et bedre jordbundsmiljø til tudserne. Det er det ene.

Det andet er, at denne kirsebærkornel står tæt på brombærbuskene, kan veddet fra hindbærrne "smitte" brombærrene?

Kan sådan noget ved eller blade (fra evt. roser) smitte andre planter i haven med dårligdomme af en eller anden art, selv om man fjerner det fra selve planten?

venligst Helle-Sofie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. september 2004 kl. 0.32

Det er jo kun, hvis du har hindbærstængelsyge, at det smitter.

Jeg lægger mine hindbærgrene i haven til formuldning, men pindsvinebunken, som jeg kalder den, er placeret et godt stykke fra hindbærplanterne.

Hindbærstængelsyge inficerer heldigvis kun hindbær.

Langt de fleste sygdomme er knyttet til de enkelte plantearter og plantefamilier, så f.eks. svampesygdomme på roser angriber ikke andre plantefamilier. Det er dog en god ide at komme den slags plantedele i komposten i stedet for at anbringe dem rundt om i haven. Det er bedst at komme dem med i en varmkompost, som efterfølgende komposterer færdig i 6–12 måneder, da de fleste sygdomskim går til grunde under en sådan komposteringsproces.

Nyt svar til emnet »Hindbær – in situ-kompostering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hindbær – in situ-kompostering

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider