Forum

‘Over’-spirede kartofler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malin B., 9. maj 2015 kl. 10.49

I slutningen af februar købte jeg kartofler til spiring. Da der var for mange til mit bed, valgte jeg at spire halvdelen og lagde resten koldt og mørkt. Den første omgang vokser nu rigtig fint i bedet og det ser ud til, vi kan få nye kartofler til St. Hans :-)

Den anden omgang er nu kommet til at spire helt vildt inde i skabet og jeg er i tvivl, om de kan bruges. Skal jeg smide dem ud og købe en ny pose - måske er det for sent på sæsonen? Eller skal jeg smide dem i jorden? Skal jeg klippe nogen af de lange spirer af?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. maj 2015 kl. 13.30

Få dem forsigtigt i jorden hurtigst muligt, gerne grav en lille fordybning og læg jorden forsigtigt over, når de så stikker " snuden " frem, så læg forsigtigt mere jord over, der kan sagtens komme fine kartofler ud af dem.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malin B., 9. maj 2015 kl. 14.25

Mange tak for svar, Henry! Skal jeg klippe noget af de lange skud væk eller må de godt stikke op ad jorden. Det kan jeg jo ikke undgå med den længde de har ;-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. maj 2015 kl. 15.59

Jeg ville lade det hele udvikle sig, bare læg jorden helt løst ud over det hele, skuddene bliver hurtigt stærkere.
Husk at vande godt, også selv om det regner i starten.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. maj 2015 kl. 8.12

Hej Malin B

Undgå kartoffelspiring i mørke til næste forår - der er langt større sikkerhed for at kartoflerne trives godt, hvis de har spiret lyst ved 16 - 18 grader.
Det begrænsede vandindhold i en kartoffel, der spirer i lys er med til at reducere længden af spirerne.
Bedst er at opnå at kunne lægge kartofler med 2 - 3 cm kraftige & godt vedhæftede grønne spirer og - hvis de har ligget længe nok også begyndende rodudvikling.
Kartoflerne er "runkne" (og bliver det mere og mere efterhånden som ugerne går); men al erfaring peger på, at det ikke begrænser skud- og rodudvikling efter at kartoflerne er kommet i jorden.

God fornøjelse med kartoffelfesten til midsommer :-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »‘Over’-spirede kartofler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > ‘Over’-spirede kartofler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider