Skrevet af: Asger Qvortrup, 10. maj 2015 kl. 20.45
Hej have eksperter,
Det er første gang jeg dyrker køkkenhave og har forspirret forskellige afgrøder i min vindueskarm siden marts. Idag har jeg så udplantet grønkål, knoldfenikkel, amaranth og porre. Jeg kan nu læse mig til at jeg skulle have afhærdet planterne før udplantning. Vil planterne nu dø eller der stadigvæk håb? At sætte dem tilbage i potterne giver vel ikke mening? Jeg har overdækket med gennemsigtig plads for at skåne dem for vind og regn. Er det en ok nødløsning?
Mvh Asger
Skrevet af: Claus K Madsen, 10. maj 2015 kl. 21.27
Hej Asger.
Det vigtigste er nok at beskytte dem mod skarp sol den første uges tid. Det er nødvendigt for at de kan nå at lave de stoffer som beskytter dem mod solens UV lys.
Hvis de er meget spinkle kan vinden selvfølgelig også være et problem.
Skrevet af: Asger Qvortrup, 10. maj 2015 kl. 21.32
Tak for hurtigt svar!
Ok, så lader jeg dem stå. Jeg kan se på den lokale vejrudsigt at der er overskyet de næste 3 dage, så det er jo godt. Planterne er ret spinkle - forhåbentligt kan plasten afskærme for det værste.
Skrevet af: Asger Qvortrup, 10. maj 2015 kl. 21.36
Dog er der skyfrit de efterfølgende 3 dage. Hvordan skygger jeg bedst for solen? Skal jeg så have fat i noget fiberdug?
Skrevet af: Claus K Madsen, 10. maj 2015 kl. 23.14
Fiberdug er fint, men afhængig af situationen kan mindre måske også gøre det. Har du kun nogle få planter kan du måske lave skygge nok med en trillebør eller andet forhåndenværende.
De tre dages gråvejr burde hjælpe meget.
Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 11. maj 2015 kl. 22.27
Jeg kan ikke rigtigt se hvad UV lys skulle være af problem? det er jo det planterne lever af hehe.
Det som kan være et problem er vinden og hård regn, ellers klarer du den fint.
Mvh
Dennis
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. maj 2015 kl. 23.00
Hej Dennis
Det er et velkendt fænomen. Se f.eks. her:
www.gardeningknowhow.com/plant-problems/environmental/leaf-scald-in-plants.htm
Planter ligner i denne henseende hvide mennesker. De og vi laver nogle pigmenter som beskytter mod UV lys, men det er også UV lyset som stimulerer os og planter til at lave dem. Derfor bliver vi og planterne solskoldede hvis pludselig tager en masse sol her i foråret.
UV lys udnyttes stort set ikke i fotosyntesen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 11. maj 2015 kl. 23.35
Nej - planterne kan sagtens tage skade af solen, når de kommer inde fra, så der er god grund til at plante ud i gråvejr eller skygge lidt i starten...
Desuden er det ikke UV-lyset, planterne bruger - det er bølgelængderne over 400, der er interessante i forhold til fotosyntesen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Afhærdning