Forum

Visnede planter i ny køkkenhave?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Magnus Clausen, 11. maj 2015 kl. 11.31

Hej jeg er helt ny i feltet som køkkenhav ejer. Og håber at nogen herinde kan hjælpe mig med mit udforståelige problem.

I efteråret klargjorde jeg to køkkenhaver i min græsplæne ved at vende jorden og strø en blanding af muldjord fra genbrugsstationen og kokasser ud over. Jorden har ligget uberørt frem til foråret her hvor jeg er begyndt såningen af gulerødder, rødbeder, rucula, dild, ærter sætteløg. Alle disse ting er så småt begyndt at spire fint.
Dernæst har jeg udplantet majs og squash i bedet, som jeg har forspiret fra marts og på under en uge er mine squash døde - totalt smeltet væk og majsne er meget visne. Samme type squash - jeg ikke har udplantet endnu, som står ved siden af bedet lever fint endnu. Udplantningen forgik om natten.

Jeg har vedlagt nogle billeder af majsplanterne og en meget usynlig squash og et at nogle af de nye spire der vælter frem.

Hvordan kan det være at de planter jeg har udplantet lider og dør, hvor mod de frø jeg har lagt i samme jord ser ud til at have det fint? Håber at nogen kan hjælpe så jeg kan nå at gøre bod på skaden endnu i år.

Mange tak
Magnus

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2015 kl. 11.39

Du har været for tidligt ude med at plante ud.

Squash og majs skal ikke ud før tidligst i sidste ½-del af maj eller starten/midt i juni, så du kan godt nå at så nye.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Clausen, 11. maj 2015 kl. 11.45

Hej Vibeke

Tak for dit hurtige svar, men hvad mener du med "ud", da selvsamme squash, som jeg ikke har plantet ud i bedet, står ved siden af bedet, men også udenfor har det fint?

Hvis du kan forklare mig forskellen ville jeg være lykkelig - bare for at forstå nogen af de processer, der sker i jorden.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2015 kl. 11.54

Det skal jeg ikke kunne svare på.
Det kommer an på. hvor længe de har stået ved siden af, i potter? i kasser?
Måske kan det have at gøre med, at temperaturen i den jord du har plantet ud i er lavere og derfor mere kuldefølsom, end den er i et højbed eller en potte.
Måske kombineret med at planter altid stresses og svækkes lidt, når de plantes om, indtil de har sundet sig og fået fat.

En enkelt nat tæt på frysepunktet, kan ovennævnte forhold måske have gjort forskellen.

Det er rent gætværk, så spændt på hvilke bud I andre har?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. maj 2015 kl. 11.58

Når du planter ud i kold jord, står rødderne konstant og fryser, og det kan de ikke tåle. I potte bliver jorden i det mindste varmet om dagen - selv om det også er for tidligt at sætte potten ud lidt endnu.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. maj 2015 kl. 13.36

Der er alt for meget gødning i de der kokasser , de skal blandes op med masser af jord .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. maj 2015 kl. 14.02

Hej Magnus

Står de plante du ikke har sat i jorden mere i skyggen?

Planter som er startet op i vindueskarmen kan være meget følsomme overfor solens ultraviolette lys. Typisk bliver bladene helt hvide og tørre fra bladspidsen og indad alt efter skadens omfang.

Løsningen er at vænne dem langsomt til lyset. Start med at sætte dem ud på nordsiden af en mur i et par dage. Helst gråvejr. Plant dem endelig over middag en gråvejrsdag.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Clausen, 11. maj 2015 kl. 14.27

Hej Svend Høst

tak for dit svar, men hvordan kan det så være at de frø jeg har sået direkte i jorden flyver op?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus Clausen, 11. maj 2015 kl. 14.28

Claus og Anja

Tak for jeres råd også jeg vil prøve forfra igen og se hvordan det går.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Bjerre Deleuran, 11. maj 2015 kl. 22.22

Hej Magnus.

Jeg har plantet ud siden den sidste halvdel af April og frem til nu, jeg har ingen problemer med selv samme planter.

Det som kan være et problem, er det chok planterne kan få af den temperatur forskel fra et varmt miljø til at få et kulde chok taget i betragtning af forskellen på temperaturene.

Der er mange der siger at uha da da du må ikke plante det og det og det ud før jorden er så og så varm, det er noget sludder langt hen ad vejen.

Man kan langt hen ad vejen bare efterligne naturens egen måde at genplante sig, "vilde" planter i naturen bliver altså ikke holdt indendørs i varmen og sat ud når det er passende, frøene ligger på jorden selv om vinteren.

Så med andre ord, ofte er problemet det chok planterne bliver udsat for, det kan planterne ikke altid lide.

Det er ikke noget størrer hokus pokus i det.

Nyt svar til emnet »Visnede planter i ny køkkenhave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Visnede planter i ny køkkenhave?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider