Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 16.59
Hejsa
Jeg har for første gang forspiret bønner. Det gror virkelig godt, og er ved at være 50 cm og er begyndt at sno sig ind i hinanden....-men der er jo stadig læææænge til d. 10 juni, hvor de kan plantes ud.
Hvad gør I andre?:)
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2015 kl. 17.59
Sår senere :)
Men ellers sæt dem nogle stykker sammen i lidt større potter med en pind, som de kan kravle op ad - og kryds fingre for, at der snart kommer noget varme, så jorden kan få en bønnevenlig temperatur...
Eller sæt dem i en stor krukke eller spand med nogle høje pinde og dyrk dem i den - og sæt et nyt hold over til friland.
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 18.37
Hej igen Anja ;)
Du er så sød til at svare, tak! :)
Næste år vil jeg klart forspire senere! Men i min iver efter at gøre det rigtigt, gjorde jeg hvad der stod på poserne, i bøger, osv.... Nu er problemet så bare liiiiige at jeg har forspiret 186 frø (ja, jeg ved det godt, det er msåke i overkanten, hehe...). Af dem er omkring halvdelen blevet til noget, altså omkring 93 planter har jeg tilbage, og det er måske lidt voldsomt til krukker ;) (men de skal nu stå i sække vi har fyldt med kompost - for forklaring, se min profil).
Men tror du der sker noget ved at jeg planter dem ud? Der kommer vel næppe frost nu? Og selvom det er lidt koldt om natten og sådan, så går de vel bare lidt i stå i væksten, det påvirker vel ikke høstudbyttet? (ja, det skal jo være til glas og fryser :D ).
Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2015 kl. 18.48
Hvor har i datoen 10. juni fra?
Jeg planlægger at så bønner på friland den 21. maj (det plejer at være den 20., men vejrudsigten sagde forleden dag, at jeg burde vente en dag.
Lone har sørget for de forspirede bønner, så dem ved jeg ikke, hvor langt er nået. Men er de klar, kommer de også ud med fiberdug over (et eller to lag).
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 19.00
Lars:
Fra Camilla Plum, men det kan jo være jeg har misforstået noget :)
Men det lyder godt, at du tør plante ud allerede dér, så tør jeg også godt! Selvom jeg ikke har fiberdug....så måske trækker jeg den en uge mere :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 16. maj 2015 kl. 19.13
Der er bare lige den hage ved det i år, at jorden er usædvanligt kold for årstiden, og det er netop det, som bønnerne ikke trives med...
Hvis du har mulighed for det, så kan du dække det kommende bønnebed med klar plast en uge eller to - det kan hæve temperaturen lidt. Og så er det jo bare at plante ud i rå mængder :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. maj 2015 kl. 19.24
Min havehåndbog siger Juni, men det er vist især for at få en god spring. Jeg tror ikke de ligefrem dør af at komme ud nu, hvis du ellers følger almindelige forholdsregler og vænner dem forsigtigt til den skarpe sol.
93 planter lyder som voldsomt mange bønner. Jeg tror du kan lave et eksperiment med halvdelen uden du kommer til mangler.
Medmindre selvfølgelig du følger en eller anden speciel bønne diæt ;-)
Skrevet af: Freya Grossmann, 16. maj 2015 kl. 19.45
Hvis du har for mange planter, kan de overskydende måske afsættes på deljorden.dk?
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 19.53
Anja: Jeg tror faktisk jorden er varm nok, fordi det egentlig ikke er jord, men kompost fra genbrugspladsen (jeg ved godt det ikke er optimalt, men vi synes jord var for dyrt) :)
Claus: 93 er kun halvdelen af hvad jeg forventede (vidste ikke de spirede så dårligt) ;) Nej, jeg er ikke på bønnediæt, men der skulle være nok til fryser, til at komme på glas, til min egen familie, til svigerfamilien osv.! ;) Der er forresten 4 forskellige sorter :)
Freya: Der er ikke for mange...eller det tror jeg i hvert fald ikke! ;) Ud over hele remsen ovenover, så regner vi også med at stille et bord ud til vejen, så kan folk gratis få det overskud vi får af bønner og tomater og hvad vi ellers får overskud af, så det går ikke til spilde, og vi håber at det hjælper miljøet lidt samtidig! :)
Skrevet af: Clara Andersen, 16. maj 2015 kl. 20.44
Jeg ville ikke sætte så flotte planter ud endnu, men bide i græsset og finde en løsning indendørs el. i et lidt køligere rum.
Jeg forspirer først bønner, når der kommer en rigtig varm periode. Så sætter jeg de små potter direkte i solen i vindueskarmen med plast over (hul i plast), og vupti er de spiret efter 5 dage, og kan plantes ud et par dage senere.
Skrevet af: Louise WJ, 16. maj 2015 kl. 21.32
Clara: Ja, det bliver klart også løsningen næste år...en del er meget mere end 50 cm, og det er altså uholdbart at undvære sit spisebord (der er omdannet til spiringsbord) i flere uger! ;)
Tak for rådet :)
Skrevet af: Søren Pedersen, 17. maj 2015 kl. 14.50
Jeg har lidt samme problem som Louise. Dog slet ikke i de mængder.
Er der nogen der ved hvad der sker hvis man kniber "hovedstammen" i nærheden af et bladhjørne? Det ville jo være smart, hvis de så blot lavede en ny hovedstamme, men så var det da muligt at holde dem lidt nede.
Skrevet af: Lars Holt, 17. maj 2015 kl. 16.26
Jeg har alle år siden 1974 sået mine bønner (hoved afgrøden) den 20. maj på friland. Siden er gennemsnitstemperaturen steget med 1,1 grader, så indtil jeg bliver klogere, bruger jeg den dato som mål. Men foråret lader godt nok vente på sig i år.
Jeg har dog tyvstartet i dag og sået lave barlottibønner under vinen - for jeg får travlt udenfor haven fra tirsdag! Håber, at det lykkes i passende omfang, for jeg såede alle frøene og måtte endda forlænge rækkerne med hestebønner.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bønner – udplantning?