Forum

Hvad spiser vores hestebønner?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 18.24

Vores hestebønner har det lidt hårdt og ser ret sølle ud. Det hjælper ikke, at der er et dyr der synes de smager vildt godt! Er der en der har en ide om hvilket dyr det kan være? :)

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. maj 2015 kl. 18.34

Har du skovduer i området?

Duerne er kendt for at kunne være hårde ved nyfremspirede planter af forskellig art. De har ikke så mange fødeemner at vælge imellem lige nu.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 18.37

Vi har duer, de spiser sammen med de andre fugle som vi giver forskellige frø :) Men det er ikke dem, det er et lille dyr af en slags, der gnasker i bladene. Ligner det en larve ville gøre, men jeg kan bare ikke se nogen som helst dyr i nærheden, ud over edderkopper ;)

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. maj 2015 kl. 18.42

Snegle måske. De har ihvertfald været i gang med mine.
Du ser dem måske ikke fordi de arbejder når duggen er faldet eller det regner.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. maj 2015 kl. 18.43

Hvis det ikke er duer, er det nok noget som foregår om natten.
Prøv at liste ud med en lommelygte, når det er blevet mørkt.
Og tá så kameraet med, så der måske er noget at se på.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 18.46

Synes ikke der er noget som helst snegleslim at spore Claus :)
Men det er der jo heller ikke altid....hmm...

Jah, det kunne jeg godt Tilde, men jeg tror bare ikke lige at det sker (er ikke så vild med mørke;)).

Nå, men det holder vel op, når de bliver lidt højere end de sølle 10-12 cm de er nu....

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. maj 2015 kl. 18.52

Nu er det heller ikke det bedste vejr lige nu. Det er for koldt.
Jeg er lige ved at tro, der er proffer der sår hestebønner om nu.
Du må håbe på noget varme.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 19.00

Tilde: Nej, vejret har (nok) ikke rigtig været med dem. De blev lagt sammen med kartoflerne, og det er flere måneder siden nu... Vi troede vi var sent på den...fandt så ud af, at jorden slet ikke var varm nok til kartofler, med de står virkelig flot, på trods af nogle enkelte af dem blev svedet af frosten, men langt fra dem alle:-D

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 19.03

P.S. Det har haglet her tidligere i dag, så er glad for at jeg ikke plantede mine bønner ud! - selvom de fuldstændig har overtaget stuen.. ;)

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. maj 2015 kl. 19.52

Det ser ud til, at bladrandbiller også kan lide hestebønner.

www.plante-doktor.dk/Bladrandbiller.htm

Jeg er ellers så glad for mine flotte hestebønne-planter, som ser ud til at trives udmærket. Ærterne har jeg sået et helt andet sted, for de plejer at blive ædt af bladrandbiller. Men bønnerne står faktisk, hvor ærterne plejer at stå. Så jeg er lidt spændt på, om jeg kan have hestebønnerne i fred ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

P.S. Jeg har faktisk aldrig set en bladrandbille, men den måde, ærterne plejer at blive spist på, tyder på, at det er bladrandbiller, der har været på spil.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 17. maj 2015 kl. 21.55

Det kunne måske godt være sådan en grimmer én der er på spil. Vil tøffe ud i haven i morgen og se om det ikke ligner meget godt. Tusind tak for svar og link!:-)

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 18. maj 2015 kl. 21.39

Tror det er snegle der er skyldig :-/

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2015 kl. 22.27

Snegle kan heldigvis bekæmpes på flere måder.

Ferramol/sneglefri er effektivt og godkendt til økologisk brug.
Er du ikke til det, kan du sætte et sneglehegn op og prøve at få dem flyttet udenfor.
Nogle sværger til ølfælder, men jeg ved ikke rigtigt om man kan komme til bunds i problemet på den måde.

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 20. maj 2015 kl. 8.11

Claus: Jeg er vist ikke så meget til bekæmpelse generelt - der kommer dem der kommer, sådan er det bare! ;) Men holdningen ændrer sig nok, efterhånden som køkkenhaven bliver større :) Så tak for svar:) Selvom jeg dog har hørt flere steder fra, at det eneste der hjælper er manuel indsamling hver aften...

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 10.59

Jeg tror det kan være nyttigt at skelne mellem almindelige snegle problemer og de masseforekomster af Ibirisk skovsnegl nogle er udsat for.

Har du lidt almindelige snegle kommer man langt med at fjerne dem fra planterne indtil de er blevet så store at de kan tåle at blive gansket lidt i. Det er nok til mange afgrøder, men måske ikke salat og jordbær hvor du kan overveje sneglehegn mv.

Forresten kan du også lave en lille ståltrådsløkke på hver enkelt stængel som forhindrer dem i at kravle op. Hvis du ikke har så mange planter altså.

Har man Ibirisk skovsnegl i tusinder kender jeg kun to plausible løsninger: Ferramol og ænder. Begge er godkendt til økologi.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 20. maj 2015 kl. 13.28

Claus:

Okay, nu er jeg lidt mere irriteret på de snegle. De spiser toppen af mine hestebønner, men lader nu stort set resten af planten være. Men det nytter jo ikke, når de spiser toppen :-/ Hvordan laver man sådan en løkke? Har du et billede/link? Så vil jeg sætte dem på resten.

Jeg er vist ikke voldsomt plaget, selvom der er mindst 10 store snegle i kompostbeholderen. Men der må de godt være, bare de bliver der.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 14.19

Hvis de går specifikt efter vækstpunktet i toppen så tror jeg faktisk det er fugle. De gør i hvert fald sådan med ærter. Net over...

Mht. ståltrådsløkke mod snegle:
Du skal bare tænke på at lave løkken så man ikke kan kravle på stænglen og få sit hus med forbi. Dvs. fastgør ståltråden ved at vikle den omkring stilken en tre gange. Lav så en løkke som "svæver" ca. 5mm uden om stilken.

Check lige at det ikke er iberiske skovsnegle du har i komposten. De vil opformere sig der for så at overtage hele haven. Leopardsnegle osv er ok.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 20. maj 2015 kl. 15.13

Det er snegle - der er slimspor:)
Det er iberisk skovsnegl i komposten....går ud fra, at jeg skal ud og samle i aften så....*suk* :)

Jeg har været derude og rode rundt. Sneglene sidder mellem de poser, som planterne står i (et rigtig godt fugtigt gemmested - øv!), men ingen af dem har hus på. Så virker løkken nok ikke?

Jeg går ud over klipper sneglene over (altså de iberiske, leopardsneglen er flot og spiser vist kun døde plantedele, den må blive), og så rykker jeg poserne fra hinanden, så der ikke er så mange gemmesteder...

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 16.26

Så længe løkken er tættere på stilken en sneglens højde skal det nok virke.
Iberisk skovsnegl er let at kende. Store 5-10 cm bæster med et stort åndehul og ofte en rød kant rundt langt sålen.

naturguide.dk/visuel-guide-til-snegle/

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 20. maj 2015 kl. 16.31

Ok, tak. Jeg må prøve :)

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. maj 2015 kl. 17.44

@Louise

Dræbersnegle varierer i størrelse og farve. Fra få mm til over 10 cm og fra meget mørk til næste orange.

De kan ikke fanges i den omtalte fælde - det kan ingen nøgensnegle.

Du har set helt rigtigt m.h.t. at fjerne skjulet imellem sækkene.

Hvis du dækker alt friskt grønt sneglemad, som du smider på komposten med jord, vil sneglene ikke opsøge komposten i nær samme grad.

Snegle tager ofte netop skudspidserne/ vækstpunkterne.

Desværre er jeg ret erfaren m.h.t. massive snegleangreb og som Claus er inde på, så er det en helt anden sag end de 20 snegle, som nogle kalder en snegleplage og vil aflive ved kogning :)

Fortsæt med at indsamle og kontrollere godkendte dagskjul.
Har du mod på det, kan jeg anbefale at være lidt excentrisk som jeg og gå ud i varme, fugtige nætter med en pandelampe. Det er meget lærerigt - også på andet end snegle :)

PS
De store grå snegle er ikke kun til gavn og kan rydde en kasse med kimplanter på et par timer. I forhold til dræbersneglene er de dog ret nemme at have med at gøre.

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 21. maj 2015 kl. 5.49

Ølfælder er ganske effektive mod dræbersnegle. Især de små der ellers er svære at se.
Og så er der jo hønsene. Endnu et godt argument for at have høns.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise WJ, 21. maj 2015 kl. 10.07

Tom Andersen:

Tak for de gode råd og informationer :)
Vi var på jagt efter sneglene i går aftes, men vi løb ind i det problem, at vi ikke kan kende forskel på dem, når de stadig er meget små - så ligner de jo alle sammen hinanden. Der var dog nogen der havde en helt gul/orange sål, og nogen hvor den var helt hvid - ved du om det er en måde at kende små sagesløse snegle fra de iberiske? Jeg synes i forvejen ikke det er ret sjovt at klippe dem over, og slet ikke hvis det er de forkerte!

Mette:

Ølfælder tror jeg ikke lige er mig, med mindre det udelukkende er iberiske snegle, der kan lide øl? Vi har nemlig en del leopardsnegle, og dem vil vi helst ikke drukne i samme omgang - selvom de åbenbart også kan være trælse når man har kimplanter :) Men de hører trods alt til i den danske natur.
Høns har vi ikke mulighed for at holde, desværre. Det må komme, når vi får mulighed for at købe et hus på landet :)

Nyt svar til emnet »Hvad spiser vores hestebønner?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvad spiser vores hestebønner?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider