Skrevet af: Rolf T., 23. maj 2015 kl. 10.13
Jeg har forspiret majs indendørs i år og plantede dem ud den 10/5. Desværre er de blevet helt gule her 13 dage efter.
Nogen ideer til hvorfor og om jeg skal gøre noget ved det?
Skrevet af: Tilde P., 23. maj 2015 kl. 10.39
Majs kan ikke danne grønkorn ved temperaturer under 15 gr.. Det er for koldt nu.
Du kan ikke gøre andet end vente på lidt mere varme.
Normalt går de ikke ud, men kommer som lyn og torden med mere varme, især med højere nattemperatur..
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. maj 2015 kl. 10.40
Du har været for tidligt ude - jeg gætter på, at det er kulden, der har generet dem :(
Prøv at vente og se, om de ikke bliver pænere, når/hvis det snart bliver varmere om natten - her bliver det ned til 4 grader i nat, og det er i underkanten for majs...
Skrevet af: Rolf T., 23. maj 2015 kl. 10.42
Tak for dit svar det beroliger mig meget.
Burde jeg mon have ventet med at plante dem ud, til temperaturen var over 15 grader eller er det lige meget?
Skrevet af: Tilde P., 23. maj 2015 kl. 10.51
De vil altid blive sat tilbage, og dermed måske lidt senere høst.
Gule majsmarker ses næsten hvert år, hvis de er sået lidt tidligt, da vi oftest får en kølig periode her i Maj.
De kommer som regel over det og væksten kan eksplodere med temperaturer på 20 gr. eller over.
Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 17.50
Mine majs var også gule længe, efter at de var plantet ud, men nu er tilvæksten startet, og den er grøn.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gule majs