Skrevet af: Malin B., 10. juni 2015 kl. 21.22
Jeg fik i marts sået tomatfrø i min vindueskarm og efter hånden er planterne blevet rigtig store og flotte. Jeg har ikke noget drivhus og da det har været så koldt indtil videre, har jeg placeret tomaterne i kapilærkasser op til vores store vindue i stuen. Det har fungeret lidt som et drivhus og der er begyndt at komme små tomater på et par af planterne. Jeg vil dog gerne snart få dem alle sammen ud i haven. Jeg flyttede den første kasse ud i weekenden og jeg kan allerede efter disse få dage, se at planterne udenfor ikke har det nær så godt, som dem der stadig 'bor' i stuen. Bladene hænger og nogen af dem er begyndt at blive hvide/sølvfarvede. Hvad er grunden til dette og skal de have lov at komme ind i varmen lidt endnu. Jeg ville blive rigtig ked af det, hvis de gik ud...
På forhånd tak for svar :)
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 10. juni 2015 kl. 21.52
Det ser ud som om, at de ikke har været afhærdet. Du har måske ikke vænnet dem til solen, som kan være utrolig hård ved planterne, når de pludselig udsættes for sollyset. Du skal ikke tage dem ind igen, men derimod hænge noget skyggenet foran, så de stille og roligt kan vænne sig til udelivet.
Husk at vande dem og hold lidt igen med gødningen, så skal de nok klare sig.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. juni 2015 kl. 21.54
Dine tomatplanter kan være blevet solskoldede.
Se evt. svaret her:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/6016.html
Skrevet af: Mogens; E., 10. juni 2015 kl. 22.03
De er blevet solskoldet. Når tomatplanter skal på friland, start så med et par timer i solen den første dag, og lidt flere de næste dage. Hvis du et par dage kan hænge noget skyggende op for planterne om eftermiddagen, vil de have godt af det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvide blad på mine tomatplanter