Forum

Vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 13. juni 2015 kl. 19.40

Jeg har 2 vin planter i drivhuset, den ældste er en blå drue med sten i, den yngste, 5 år er en Himrod.
Den ældste sætter blomster efter 2-3 blade på hvert kraftigt skud. Det gør at planten ikke fylder meget i bredden.
Himrod sætter derimod mange blade 6-8 før den sætter blomst, hvis der kommer blomst. Det er især gældende på en lang vandret hovedstamme. Den anden hovedstammer har flere skud med blomster.
Hvad er jeres erfaringer ? Findes der nogen viden om hvad der afgør hvornår vin sætter blomst?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juni 2015 kl. 17.46

Det stemmer ikke med beskrivelse af en Himrod. I drivhus sætter den villigt blomster tæt på stammen. Jeg har 3 Himrod i drivhuse.
Kan du lægge et eller flere billeder ind, så vi kan se, hvad vi taler om?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 14. juni 2015 kl. 21.38

Det lyder godt Lars at du har de erfaringer. Jeg kan jo blive i tvivl om der er en Himrod, men den har de lange løse lysegrønne klaser uden kærner, så det passer godt med Himrod.
Den står i et drivhus med kanalplader, som giver et diffust lys. Planten står så den får fuld sol fra syd indtil tomaterne overhaler den.
Billedet viser et skud, tv, med blomst og et skud th uden blomst. De andre billeder er grønt i grønt.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2015 kl. 9.47

Det er lidt svært at se på billedet, hvor blomsterne sidder. Du har en meget åben bladvæg - der kunne godt være lidt flere blade. Men ikke tættere, end at du kan se gennem.
Du nævner at tomaterne senere overhaler vinen. Hvis vinen står i skygge i sommeren/efteråret, når den skal danne de nye blomsterknopper, vil det begrænse blomstersætningen til næste år.
Jeg havde tidligere vin i et drivhus, der står under en blodbøg mm. De gav ikke druer pga manglende lys.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2015 kl. 9.49

Jeg glemte at nævne, at din beskrivelse og billederne tyder på, at det er Himrod. Det er Lones favorit spisedrue.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 16. juni 2015 kl. 7.09

Så er det fastslået, at det er en Himrod, som er en dejlig drue og god at tørre til rosiner.
De 2 skud på billedet har ingen blomster og er på den vandrette hovedstamme som overgroes sidst på sommeren. Så det kan jo godt passe med at der er for lidt lys til at der dannes blomster i knopskuddene.
På en anden hovedstamme, som sidder i toppen er der blomster i 50 % af skuddene. Også her er der forholdsvis langt i mellem internodierne.
Kan der være en sammenhæng mellem lange internodier og løse klaser, ? Den anden drue har tætte klaser og korte internodier

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2015 kl. 10.42

Det lyder spændende med rosinerne, Hanne :) Jeg har en Himrod, der producerer mange flere druer, end jeg kan nå at bruge - har du et par tips til, hvad du gør?

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 17. juni 2015 kl. 19.49

Anja og andre med en dehydrator/tørremaskine, det er meget let at lave rosiner.
Druerne renses for stilke. Rosinerne falder igennem ristens huller så jeg har lagt et tilpasset stinklåg i risten.
Druerne lægges i et enkelt lag.
Nå de begynder at rynke og få dug er de ved st være tørre. Det tager en del dage.
Fra de første modner og frem tjekket jeg rammerne for rosiner morgen og aften. Tørretiden er afhængig af størrelsen.
Jeg tager dem fra når de stadig er bløde, nogenlunde semitørre.
De opbevares på glas i spisekammeret.
På samme måde tørrer og opbevarer jeg tomater, men det kender du Anja.
Det kan kun anbefales at tørre frugt i maskinen, 1/4 blommer, figner og frugtlædef

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2015 kl. 22.58

Tak :) Jeg har tre temperaturindstillinger på min dehydrator - ca. 40, 50 og 60 grader. Hvilken ville du bruge til det?

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 18. juni 2015 kl. 6.52

45 g bruger jeg til druer og andet frugt med skind der har svært ved at slippe fugten igennem.
Den lave temp giver en langvarrig tørring som giver rosinerne en sejere konsistens. De skal jo langt fra knase.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juni 2015 kl. 8.32

Tak igen - det skal helt sikkert prøves om et par måneder :)

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. juni 2015 kl. 9.02

det er ikke særligt økologisk at bruge strøm til tørring af frugt - vi tørrer frugt over brændeovnen til efteråret nå vi begynder at fyre igen

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 18. juni 2015 kl. 12.40

Det har du helt ret i - men der er brugt en del energi på at transportere rosiner til DK, så spørgsmålet er, om der er nogen særlig forskel. 95% af mit strømforbrug er desuden solcellestrøm, så det går nok.

Og der er jo ikke lige frem fyringssæson, når druerne er der...

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2015 kl. 10.43

Der er flere danske vinavlere, der tørrer druerne, inden de bruger dem til at fremstille vin af.
De bruger ikke varme, men udskifter luften om druerne med kraftige blæsere. De får den bedste kvalitet ved at sørge for, at tørringen tager 30 dage.
Ved hurtig tørring vil der være for megen syre i vinen.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 21. juni 2015 kl. 8.44

desværre har vi ikke solcellestrøm - vi er bundet til fjernvarmen

Nyt svar til emnet »Vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vin

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider