Skrevet af: Christina Bjørk, 16. juni 2015 kl. 19.07
Hej
Jeg synes deres blade er for lyse, men er i tvivl. De er relativt nye, fra hhv 3 og 1 år siden, og jeg synes jeg jævnligt har givet dem en kande vand pr styk. Kalkede i april da jorden lå på mellem 5,5 og 6. Gødede med hønsegødning, købtvel at mærke. De har ikke smidt bær, men de ældste skyder heller ikke.
Skrevet af: Christina Bjørk, 16. juni 2015 kl. 19.08
ribs og den første var ribs
Skrevet af: Tilde P., 16. juni 2015 kl. 20.03
Jeg tror, rødderne får for lidt ilt.
Det kan skyldes flere ting:
Det kan være dårlig jordstruktur.
Det kan skyldes, at jorden er mættet med vand. Det har været et usædvanligt koldt og vådt forår.
Hvis jorden er mættet med vand, denitrificerer det nitrat, som planten skulle bruge til at lave grønkorn med.
Stop vandingen og se om ikke de får en bedre farve inden ret længe. Det er muligt at de skal have lidt mere gødning, selv om det er ved at være for sent for i år.
Skrevet af: Christina Bjørk, 16. juni 2015 kl. 20.25
Jorden er meget leret, jeg bor faktisk på en lerknold rundt om har været gravet til tegl..... det troede jeg egentlig godt de kunne klare, nogle tricks til hvad jeg kan gøre ? Det er jo lidt bagvendt....
og hvis de skal op og vende til efteråret, hvor bredt/ dybt skal jeg så gøre hvad evt ?
De står på sydsider, godt nok ikke i den rigtig tørre stribe, men heller ikke helt ude hvor 100 % regn falder, så derfor har jeg troet de skulle have ekstra de første par år :/
Skrevet af: Tilde P., 16. juni 2015 kl. 22.15
Sådan noget rigtig leret jord har godt af at tørre en del ud hver sommer. Det gør at jorden krymper, slår dybe revner så der kommer luft langt ned, og giver en god struktur i dybden, når den bliver våd igen.
Du har ikke nødig at være bange for, at planterne går ud. Tværtimod skal det være varmt og tørt i flere måneder før der sker noget alvorligt. Planter kan stå lige på kanten af sådanne meterdybe revner og bare gro.
( Vi har drevet en hel del af sådan noget teglværksler i mange år :-) ).
Men glem al jordbehandling, hvis jorden er for våd.
Skrevet af: Christina Bjørk, 17. juni 2015 kl. 6.47
Tak, ja min jord revner når den tørrer ud...
Da vi skulle have fliser i drivhuset måtte min bedre halvdel ud og låne en, hvad hedder sådan en man hamrer beton i stykker med :-)
Jeg lader det tørre ud og så får vi se. Ville jeg måske kunne bruge lupin, kartoffel, tomat eller andet til at skabe luft og struktur længere nede ? Jeg holder meget af IKKE at skulle grave i denne jord.....
De roser jeg fjernede for at kunne sætte frugtbuske havde det i øvrigt fint..
Skrevet af: Tilde P., 17. juni 2015 kl. 7.49
Den allerbedste plante til forbedring af jordstrukturen i den slags lerjord er Olieræddike.
Den duer så kun til det og skal bare muldes ned.
Men igen: Det afgørende er aldrig jordbehandling eller færdsel, når det er for vådt. Ellers er der dømt lerstampet gulv.
Skrevet af: Christina Bjørk, 17. juni 2015 kl. 8.29
Fantastisk Tilde
Jeg googlede Olieræddike og det ser ud til at der er flere sorter - nogen speciel du kunne anbefale ?
- måske er det ligemeget for efter lidt mere googling kan jeg kun finde frø hos Fuglebjerggaard - hvis jeg ikke vil have 25 kg...
Så vil jeg prøve at skaffe frø, og bruge dem som efterafgrøde - det kan vist godt nås.
Dermed vil min plan være: at så dem tæt på buskene sådan at rødderne kan gøre gavn der hvor mine buskes rødder er/skal være - hvis det tager lidt kraft fra mine buske må det være sådan, og hvad angår lys - jeg kan vel bøje Olieræddikerne lidt væk når de tager til i højden - lyder det helt dumt ?
- jeg behandler ikke jorden når den er våd ( næsten aldrig i hvert fald ) for det kan jeg slet ikke, men det er godt nok svært at finde tidspunktet, for er den for tør så skal jeg bruge hammer og mejsel :-)
Men jeg har ikke gjort andet der hvor mine buske står, end at grave huller som sikkert ikke var helt så store som de optimalt kunne have været - og plante dem - med lidt muld ved.
Jeg går ikke der hvor buskene er.
Men vi har kun haft huset i 4 år og jeg er usikker på jordens fortid. Der mangler humus ( tror jeg ) - men der er dog en del fede regnorme i så jeg anser den ikke for død - i overfladen i hvert fald - jeg er ude af stand til at komme længere ned en ½ meter om jeg så hopper og danser på spaden...
Skrevet af: Tilde P., 17. juni 2015 kl. 10.02
Olieræddike er en af de planter med den hurtigste udvikling. Den bliver i stor udstrækning brugt i landbruget til efterafgrøde for dens gode og dybe rodudvikling. Sået midt i august, efter høst, når den fuld størrelse og blomstring hen over efteråret for derefter at fryse væk i almindelige vintre.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. juni 2015 kl. 18.31
Olieræddike er helt fint til formålet, men det er lupin også. Og lucerne.
Lucerne kan også dyrkes som efterafgrøde, somHans Tilde foreslår.
Begge disse er også kvælstoffikserende, det er olieræddike ikke.
Men hvis du skal dyrke køkkenhave, kan et år med nogle af disse planter nok være givet godt ud.
Kål får også meget dybe rødder. Og raps og sennep, bare så du har et udvalg ift. pryd, årstid, sædskiftesygdomme, skadedyr og næring - og ikke mindst tilgængelighed, da olieræddike ikke er den mest udbredte til haver - og dermed svær at skaffe i små portioner, som du selv har set.
Alle planterne vil også tilføre en del organisk materiale til din jord, og dermed forbedre den. Tænk på at også de to meter dybe rødder bidrager til den samlede masse.
Ud over det, så ville jeg se efter om det er bladlus, der gør dine blade gule... Kunne jo være begge dele. Og der er er del bladlus i mine solbær nu.
Skrevet af: Tilde P., 17. juni 2015 kl. 18.50
Lucerne er en aldeles fremragende plante, hvis eneste ulempe er, at den er langsom i udvikling. Der går mindst et år inden den bare har en lille smule størrelse.
Olieræddike og gul sennep er meget hurtigere og får, især for ræddiken. meget hurtigt et dybt rodnet.
Jeg har lige slået efter. Olieræddike kan fås i 5 kg. poser. Godt nok kun en enkelt sort.
Det er ikke en reklame, men prøv at søge på : Hunsballe og efterafgrøder.
Skrevet af: Christina Bjørk, 17. juni 2015 kl. 21.06
Tak begge, jeg bliver mere optimistisk nu hvor der er en formodet årsag samt en plan der ikke indebærer gravning...
Den var da bedre end dem jeg kunne finde Tilde :-)
Jeg så 1,5 kg derinde
- fragten er så sikkert hamper, men hvis jeg kan forbedre forholdende for mine buske ved denne metode er det da forsøget værd tænker jeg...og der skal sås rundt omkring 6 buske
Hvad angår lupiner er jeg bange for mine snegle, kæft der er mange i år :/ og de har forelsket sig i mine kartofler, bvadr, som har stået i fred de andre år. jeg ved jo så ikke hvad sneglene synes om de andre selvfølgelig, men at gå efter dem med de dybeste og rødder, største rodnet lyder rigtigt :-) går det galt må jeg prøve sennep næste år :-)
Nej jeg så ingen lus på dem, de er kun på mine søjle kirsebær...
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. juni 2015 kl. 8.50
jeg synes det ligner kvælstofmangel
Skrevet af: Christina Bjørk, 18. juni 2015 kl. 13.06
Og straks blev hun forvirret....
Mogens - kan jeg konstatere eller afhjælpe det forholdsvis hurtigt ? - og hvad hvis det ikke er - risikerer jeg så at gøre det værre ?
( jeg kan se at olieræddike sås i juli så jeg har lidt tid at løbe på, selv om jeg ikke er i tvivl om at de vil gøre godt for min jord )
Jeg har hønsemøg gødning i pilleform - og også en rest af en alm NPK
Hønsemøg har de fået for en 6 ugers tid siden - men ved ikke om jeg gav nok da nej er bange for styrken i det - desuden er der dækket af under buskene med græsafklip fra plænen - det har der været siden efteråret
Skrevet af: Tom Andersen, 18. juni 2015 kl. 16.04
I indlæg nr. 4 har du fået en mulig forklaring på kvælstofmanglen.
Selv om du ser bort fra denitrificering vil du ikke i de nærmeste år få succes med dyrkning uden ordentlig plantning, hvis det du beskriver om plantehullet i indlæg nr. 9 - det uigennemtrængelige lag i en halv meters dybde - er korrekt opfattet. I dén situation har du jo noget nær samme situation, som en plante plantet i en potte uden drænhul, men med flittig vanding. Rødderne rådner og optagelse af næring stopper/ reduceres.
Uanset olieræddike m.m. og deres fortræffelige jordforbedrende egenskaber, så er der grænser for miraklerne på den korte bane.
Hvis du vil have hurtig forandring til det bedre og en sund plante allerede næste år, så er der ingen vej udenom: Grav planten op og gennembryd det hårde lag en halv meter nede eller få en til at gøre det for dig. Med en alm. spade og en brækstang går det forholdsvis nemt, selv i den værste pløjesål.
Skrevet af: Christina Bjørk, 18. juni 2015 kl. 16.27
Ok, det kunne jeg altså som lægmand ikke forbinde...
Men hvis ikke det bare er et lag, hvor langt ned skal jeg så, og hvor bredt ? Til frugtbuske altså ?
Og hvilke ting kan jeg putte i; eller skal jeg putte noget i ?
Det ville nok blive et efterårsprojekt, og så kan jeg vel så ræddiken stadig og så bliver den gravet med ned....
Skrevet af: Christina Bjørk, 18. juni 2015 kl. 16.30
PS, jeg vandede hullet og det trak væk, den test har jeg nemlig læst om, men det er måske ikke nok så....
Skrevet af: Tilde P., 18. juni 2015 kl. 17.25
Hej Christina.
Hvis det er en rigtig lerknold, kan der være et meget tykt lag. Her er der gravet ler til mursten i 6 m´s dybde.
Dit sidste indlæg tyder ikke på pløjesål. Så ville vandet ikke forsvinde.
Vi har her plantet noget gammel lergrav til og gjort nogle erfaringer, som jeg kan prøve at give videre.
Jordoverfladen skal være bar, så den kan tørre så meget én gang om året at den revner. Ude på dyrkningsfladen er det værste der kan ske, at det regner så meget at jorden ikke revner hver sommer.
Kom ikke muldjord eller kompost i plantehullet. Der sker det, at rødderne bliver inde i det "gode" jord og ikke søger længere ud.
Hvis du vil vande, så vent længst muligt og helst til jorden har været revnet.
Er dit tilførte gødning brugt til omsætning af det plantemateriale oven på jorden?
Jeg er ikke utilbøjelig at give Mogens Madsen ret i, at det ligner kvælstofmangel.
Hvis det er sådan rigtig stiv ler, skal man tænke mere i luft end i vand.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. juni 2015 kl. 19.48
Bar jord er måske et nødvendigt onde i landbruget, men absolut tåbeligt i en frugthave - også på lerjord, så det råd skal du ikke følge Christina.
Skrevet af: Tilde P., 18. juni 2015 kl. 20.05
Der er vist nogen der prøver at kloge sig på noget jord, som de ikke kender noget til. ;-) .
De 5 ha. gammel lergrav. som vi har eksperimenteret med at få noget til at gro i, har intet med landbrug at gøre. Så glem alt had til landbruget og overlad det til DN ;-).
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2015 kl. 10.29
Der skal humus til for at gøre en lerjord lettere. I min barndom var det latrinen, vi gravede ned mellem frugtbuskene.
Humus kan komme fra olieræddike, men der er ingen grund til kun at så én art. Suppler med andre miljøplanter, f.eks. kløver, lupin, honningurt, boghvede, havre.
Gød med husdyrgødning, men den skal være omsat, så den ikke bruger det kvælstof, du vil give dine planter. Det kvælstof gødningen bruger, bliver ganske vist frigivet igen, når gødningen er omsat, men der skal være tilgængelig gødning i hver vækstsæson.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Mine frugtbuske