Forum

Kamille

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 24. juni 2015 kl. 12.47

Hej
I hvilket stadie plukker man? Er der nogen med erfaring i at dyrke egen kamillete?
Hilsen Charlotte

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2015 kl. 14.51

Det skulle undre mig meget, om der ikke allerede findes noget om det her på siden :) Har du prøvet søgefunktionen oppe til højre?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 24. juni 2015 kl. 15.06

Det gør der desværre ikke. Ville også bare se om der ikke var en genvej til et klogt menneske :-) At google er en tidssluger...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2015 kl. 15.25

Hej Charlotte
Som ved de fleste blomstrende urter gælder, at kamille skal indsamles inden blomsten er helt udsprunget.

Ifølge Marcus Marcussen, er det både blomst og urt der kan bruges.
Fremgangsmåden er generelt ved tørring af urter, først at hænge planterne i bundter et tørt og luftigt sted i skygge. Når de er "sej-tørre", dvs. tørre, men ikke smuldrer ved berøring, bredes de ud på f.eks en bakke med bagepapir eller et viskestykke og tørrer indendørs, til den er gennemtørre.
Måske er det nok, med sidste del ved kamille. da den jo er en lille spinkel sag.

Min umiddelbare erfaring er, at der ingen forskel er på hjemmelavet eller købt kamillethe. Det koster så lidt at købe, at jeg ikke gider bøvlet med at lede efter planterne og samle dem ind, -og for den sags skyld heller ikke med at dyrke dem. Men yndige er de da :-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2015 kl. 15.48

Der skal gøres opmærksom på, at der findes 2 slags Kamille:
Den ægte eller vellugtende Kamille, og den lugtløse Kamille.
Det er den første, der bruges til kamillete.
De findes begge vildtvoksende.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Østervang, 24. juni 2015 kl. 16.59

Ok tak... Det var bare for at prøve. Giver det en kop te er det en succeshistorie.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2015 kl. 18.32

Det forstår og kender jeg godt, Charlotte. Nogle gange er det tilfredsstillelsen og nysgerrigheden ved at prøve at lave tingene selv, der overtrumfer, det man kan købe sig til. ♥

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2015 kl. 18.33

♥ skulle have været et hjerte.......nu må du nøjes med en :-)

Nyt svar til emnet »Kamille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kamille

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider