Skrevet af: Theresa B., 27. juni 2015 kl. 18.46
Jeg har været så utrolig plaget af dræbersegle i min have, at jeg var lige ved at gå ud af mit gode skind af frustration. Når jeg platede gulerødder fik jeg den ikke engang at se før de var spist. Solsikkerne snupper de også på en nat. Arh!
Jeg har dog aldrig set så mange når jeg går om aftenen og hakker dem, max 50stk. Jeg vil ikke ligge gift og fælder ud osv, og har nu indset at jeg nok må tilpasse haven at de er der, og så prøve at beskytte de sarte planter.
Jeg har derfor bygget et sneglehegn, som jeg har mine nysåede gulerødder og rødbeder i (forhåbentlig kommer de op, og kan nå at vokse før høst) og så har jeg ærter, kål, porre osv som de ikke spiser på den anden side. Jeg håber det virker, og glæder mig til at se om hegnet kan holde dem ude.
Hvad syntes I er mest effektivt mod snegle?
Skrevet af: K. Langgaard, 27. juni 2015 kl. 23.58
Jeg kender det også, som så mange. jeg samler morgen og aften. Men har læst,(måske her på havenyt) at dødt mos skulle kunne afgrænse et område.
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juni 2015 kl. 0.10
Den er tilbagevist igen - ham, der i sin tid skrev om det, havde behandlet sit mos med jernvitriol, og det var formentlig det, der afskrækkede sneglene.
Flere herinde har skrevet, at det overhovedet ikke gør en forskel...
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. juni 2015 kl. 8.50
to gode midler - en saks og ferramol som ikke er miljøskadeligt
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 9.55
Theresa, hvis du søger her på havenyt, vil du finde mange og lange tråde om bekæmpelse af dræbersnegle.
Desværre forurenes" trådene uden undtagelse af bevidstløs gengivelse af diverse dårlige råd, som velvilligt spredes af mennesker, som ikke selv har synderlig erfaring med masseforekomst af dræbersnegle.
Der er ingen nemme måder og de kemiske midler, som nævnes også i denne tråd, har miljøskadelige effekter, bl.a. alene i det forhold, at de udrydder alle sneglearter, men der er også mistanke om, at de forøger planternes optagelse af tungmetaller.
PS
Du er velkommen til at skrive direkte til mig, hvis du vil høre om mine erfaringer igennem 10 år med masseforekomst af snegle. Jeg orker ikke, at deltage i flere tråde om emnet her på havenyt, da, som tidligere nævnt, det altid ender i en masse sludder.
Skrevet af: Theresa B., 28. juni 2015 kl. 11.04
Mogens
Jeg ved ferramol er godkendt til økologisk landbrug, men jeg syntes stadig ikke det er rigtigt at gøre det. Hvordan kan noget kunstigt som nogle spiser og dør af, være godt?
Jeg tror på der er andre bedre og sundere løsninger.
Tak Tom, jeg skriver til dig.
Skrevet af: Christina Bjørk, 2. juli 2015 kl. 10.53
Den der med at de ikke lige er så meget fremme når man går runderne - jeg gider heller ikke ( altså det kræver jo også uendelige mængder af tid hvis man skulle finkæmme haven ) ligge på knæ og rode under alt, så kun dem der er fremme får jeg fat i
- min mors veninder bruger med stor succes den metode at de lægger agurkeskiver under plade / sort plast - de kan vist ikke stå for agurkeskiver, princippet i det er: Når de samler sig selv, så er de nemmere at indsamle - jeg skal teste det selv i weekenden for jeg har også problemer i år.
Men om de kan lide forskellige ting alt efter - ja jeg ved ikke hvad - det må komme an på en prøve - for eksempel er mine ikke specielt tiltrukket af øl...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sneglehegn mod dræbersnegle