Skrevet af: Jesper Mønsted, 28. juni 2015 kl. 19.10
Hej have-interesserede,
Jeg ville gerne nå at lave noget hyldeblomstdrik/kompot før sæsonen er ovre, men har på internettet læst, at der kan være forskellige hyldeblomsttræer, hvoraf det vist primært er sambucus nigra sorten, der er velegnet til saft m.m.
Er der nogen af jer, der kan sige, hvordan jeg sikkert identificerer om et hyldlignende træ er en sambucus nigra - eller noget lignende?
Duften af blomsterne skulle også have betydning for resultatet af en saftlavning - måske der er nogen her, der kan beskrive, hvordan en hyldeblomst "bedst" dufter ..?
Tak for evt. tips & forslag ;-)
Venlige hilsner
Jesper
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 20.40
Hej Jesper
Sambucus nigra er det latinske navn for arten "Almindelig hyld".
Indenfor arten findes der forædlede sorter med div. navne, men dem du finde i hegn og krat er normalt selvsåede og altså ikke nogen bestemt sort.
Der findes også andre hyldearter, f.eks. druehyld, jeg vil foreslå du ikke i en feltflora for at være sikker på at kende forskel.
Almindelig hyld og dog flade blomsterskærme i modsætning til druehyld. Det kendetegn kommer du vistnok langt med.
Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 21.01
Der mangler vist lidt af Claus´s tekst.
Så for en sikkerhedsskyld - se lige i en flora.
Det er kun de to arter du skal interessere dig for.
Alm. hyld er langst almindelig og blomsterne sidder som en plan flade i skærmen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 22.22
Korrekturen blev sparet, men jeg mente som Lars skriver.
Der findes også en "Sommer hyld" men den er både sjælden og ugiftig.
Husk også at få lodsejers tilladelse hvis du vil ud og sanke på privat område.
Skrevet af: Jesper Mønsted, 29. juni 2015 kl. 7.57
Hej Claus & Lars,
Tak for jeres tilbagemelding ... Jeg har her til morgen haft mulighed for at kigge i en "træer og buske" bog og her fået en beskrivelse af, hvordan almindelig hyld ser ud. Så tænker, at jeg - evt. medbringende bogen - er tilstrækkeligt klædt på til at finde den rette type hyldeblomster nu.
" ... Husk også at få lodsejers tilladelse hvis du vil ud og sanke på privat område ... " ... Jeg bor i Aarhus og i og omkring Aarhus vokser der mange hyld vildt så vil gætte på, at det kan lade sig gøre. Men tak for tippet.
Hav en god dag ;-)
Hilsen Jesper
Skrevet af: Tine Andersen, 29. juni 2015 kl. 20.34
Altså, jeg har engang klippet hyldeblomster på forstranden...
Det vigtige er mere, at man klipper de grønne stilke af. Hyld på stranden- var mere bitter i det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Er der forskel på hyldeblomst – træer?