Skrevet af: Annette Lundgaard, 13. juli 2015 kl. 12.43
Et af mine løg er på vej i blomst. Det er vel ikke så godt. Hvad har jeg mon gjort galt?
Skrevet af: Willy N, 13. juli 2015 kl. 12.57
Nej. Det er ikke godt.
Det kan dog sagtens bruges. Jeg plejer at tage løg, som går i blomst op og anvende dem i madlavningen.
Det er et smagsmæssigt svagere løg.
Men de vil ikke kunne gemmes og vil du ikke nyde løgblomsterne når de er sprunget ud, er der ikke meget andet at gøre end at bruge dem.
Vi har haft en tidlig periode med meget varmt vejr.
Var det i marts vi troede foråret startede?
Jeg selv, og mange andre, kastede os over køkkenhaven og satte bl.a. løg.
Så kom problemet med en lang kold periode.
Løg er to årrige.
Første år gror løget hvad enten det er fra frø eller som stikløg.
Andet år blomstre løget.
Sætter man løg tidligt i en varm periode "tror" løget, at det efter en længere kuldeperiode er 2. sæson.
Dvs. i samme sæson kan man risikere løget vokser som løg. Men også at det tager hul på 2. sæson og begynder at blomstre.
Vi havde en dejlig varm periode i det tidlige forår, hvor jeg selv og mange andre kom i køkkenhaven og bl.a. satte løg.
Perioden blev efterfulgt af en lang kold periode (det behøver ikke at være frost).
Det er (sikkert) også dit problem.
Løgene er sat for tidligt vil jeg tro.
Jeg har både sat stikløg (hvor mange af dem blomstre) og sået løg. De såede løg går ikke i blomst overhovedet (men det skyldes også, at de er plantet ud senere).
Skrevet af: Willy N, 13. juli 2015 kl. 12.58
Iøvrigt. Er det kun ét enkelt løg er der intet unaturligt i det. Så nyd blomsten ;)
Skrevet af: Annette Lundgaard, 13. juli 2015 kl. 13.50
Tusind tak for den gode forklaring. Ja, det er heldigvis kun et enkelt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg i blomst