Forum

Løg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 16. juli 2015 kl. 1.22

Hej
Jeg kan se i den uges havenyt .dk at hvidløg hænges til Tørring med ' hovedet' opad. Er dette kotyme oi så fald gælder alle løgtyper?
Vh Benedicte

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 8.10

Løgene skal først tørres - enten direkte på jorden eller under et halvtag, gerne lagt i et trådnet i et lag.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juli 2015 kl. 9.22

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juli 2015 kl. 13.19

Vasker i jeres hvidløg inden tørring?
Sidste år gjorde jeg ikke, men har været lidt ubekvemt ved brug med de beskidte rødder.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 14.57

Jeg vasker ikke løg og hvidløg inden tørring. Jeg vil nødig skade dem.
Det er rigtigt at der er jord på løgene, men jeg tager ofte den yderste skal af, inden jeg bringer demop i køkkenet.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juli 2015 kl. 17.16

Jeg ovnbager dem ofte. Hele eller halveret vandret.
Der ville det være rart hvis de var rene fra start.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 18.58

Ja, undskyld, det var ikke et lag blade, der skulle fjernes.
Jeg er ved at lave mad, og det var to bladlag, jeg trak af, før løgene var rene.
Og så er de rene, når de kommer i køkkenet.
Men kan de tåle at blive vasket, uden at miste holdbarheden, så er det fint nok.
Jeg plejer at have løg og hvidløg til maj, så de skal være ret robuste. Derfor tør jeg ikke vaske dem eller pille blade af inden opbevaring.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 16. juli 2015 kl. 21.00

Ja hej igen.
Tak for svar hidtil. Men jeg synes ikke rigtig at jeg har fået svar på mit spørgsmål. Jeg har indtil nu flettet alle de løg jeg dyrker og hængt dem tilmtørring i carport med hovedet nedad, med den tanke at resten af næring fra stilk kommer selve løget til gode. Men nu så jeg i havenyt. dk, at løghovedet hang op ad med stilk/skaft/blad hængende nedad. Så derfor undrer jeg mig og vil gerne vide hvad, der er det rigtigste at gøre. Tak for link til hvidløg, men heller ikke her står der noget om ovenstående.
Vh Benedikte

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. juli 2015 kl. 21.26

Om hovedet hænger op eller ned har vist ingen betydning for løgets holdbarhed eller eftermodning. Næringen fra toppen "løber" ikke ned i løget, det er andre mekanismer der fører næringen rundt. Jeg hænger mine løg med toppen ned, fordi jeg syntes det er nemmest med det system jeg bruger.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. juli 2015 kl. 21.26

Hej Benedicte
Når en løgplante sætter sit løg eller en rodfrugt sine knolde, så flytter den rundt på sine næringstoffer. Især kulhydraterne.
Det er en ganske kompliceret proces som foruden selve transporten gennem sivævet involverer alle mulige i enzymer i begge ender af systemet.
Du kan med andre ord ikke påtvinge planten den proces med en simpel tyngdekraftpåvirkning, selvom man af og til hører det råd.

Jeg synes bare du skal vende løgene som du finder mest praktisk eller pænt.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. juli 2015 kl. 22.20

Men sørg nu for, at de bliver ordentlig tørre.
Jeg synes, at det er lidt tidligt at flette dem og hænge dem op.
Jeg er først ved at skulle påbegynde løgoptagningen, selv om nogle løg blev sat i efteråret. Og de skal ligge frit og tørt i nogle uger, inden jeg gør mere.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juli 2015 kl. 15.04

Nu har jeg forsøgt mig med en let afvaskning (spredestråle) inden tørring. Håber det går. Jeg stadig hvidløg fra sidste år som holder sig, så de er rimeligt holdbare.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. juli 2015 kl. 15.05

Tættere på

Nyt svar til emnet »Løg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Løg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider