Forum

Nogle derude, der kender denne plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 20. juli 2015 kl. 17.27

Hejsa derude,

Jeg er helt ny udi kunsten at have en køkkenhave, og er netop kommet hjem efter 2 ugers ferie, til en køkkenhave der var FYLDT med vedhæftede plante. Jeg kan ikke finde frem til, hvad det er for én.
Det ligner ikke noget at det jeg har sået, så jeg vil gå ud fra at det er ukrudt, men kan heller ikke finde noget billede på google af ukrudt, der ser sådan ud.

Jeg håber meget, at nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen Charlotte

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Andersen, 20. juli 2015 kl. 18.13

det ligner svinemælde eller hvid gåsefod

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. juli 2015 kl. 18.23

Stolt Henriks Gåsefod/havemælde - skynd dig at hive dem op, inden de sætter frø og breder sig endnu mere :) Heldigvis er den let at få op!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. juli 2015 kl. 18.31

Den kan godt spises, spm spinat.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 20. juli 2015 kl. 19.20

Hvidmelet gåsefod.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 21. juli 2015 kl. 13.38

Mange tak for jeres svar. De er nu hevet op, og jeg kan endelig se alle min små planter, og alt det andet ukrudt, der nu skal fjernes.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 21. juli 2015 kl. 14.13

Tillægspørgsmål:
Jeg har sået Newzealandsk spinat i min køkkenhave, og da jeg fandt et billede på nettet af, hvordan den ser ud (er ved at lære at skelne mine såede planter fra ukrudt), synes jeg til forveksling, at den ligner den plante, jeg startede denne tråd med spørgsmål om.

Er der en chance for, at det kan være min spinat der har spredt sig til hele haven, eller er det bare mine utrænede øjne der synes, at de ligner hinanden?
Vedhæftet er et billede af spinaten jeg fandt på nettet.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2015 kl. 14.29

Har du da revet hen over rækken inden frøene kom op eller sådan noget?
Jeg synes nu heller ikke de ligner. Kig f.eks. på kanten af bladet. Den er glat hos NZspinaten men har sådan nogle indhak hos det jeg mener er hvidmelet gåsefod.
Se hvidmelet gåsefod her:

www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=235357

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juli 2015 kl. 17.22

De seneste billede er Newzealandsk spinat.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 27. juli 2017 kl. 1.34

til nye læsere: det billede som Charlotte Vestergaard har lagt ud, er, efter min bedste overbevisning, af planten hvidmelet gåsefod. Den er et årig og sår sig ganske flittigt, hvis den får lov til det. Ingen panik. Den kan spises som spinat. Efter min mening er den ikke så interessant.
Stolt Henriks gåsefod er en staude, med spidsere, mere spydformede blade. Jeg dyrker den som mad. Den kan blandes med sølvbede, de asiatiske bladgrøntsager, spinat og andre aromatiske planter til stuvninger (i pandekager) eller som flødestuvninger til fisk og kød.
Man kan købe frø hos de fleste velassorterede frøfirmaer.
mvh

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 3. februar 2018 kl. 20.52

Jeg fik denne forbandelse ind i min køkkenhave for mange år siden, da jeg købte 3X300 liter sphagnum sække til "jordforbedring" og for at lette havejorden i almindelighed.
Det er noget værre skidt, næsten uanset, hvad man gør, er den ikke til at få bugt med, og den spreder sig som en steppebrand. Som nævnt i et andet indlæg, er den let at rykke op, men de er det eneste positive, der er ved den. Det er hobbygartnerens forbandelse. Det bedst råd, jeg har fået er at trække dem op af jorden og derpå brænde dem !!

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Damskier, 3. februar 2018 kl. 21.01

Spis det dog, og fortvivl ikke

Nyt svar til emnet »Nogle derude, der kender denne plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Nogle derude, der kender denne plante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider