Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 21. juli 2015 kl. 17.37
Hejsa igen derude,
Nu er jeg kommet til bunds i mit ukrudt, så mine egne såede planter endelig er kommet frem. Jeg er dog faldet over 2 planter mere, som jeg ikke kan genkende, men ikke er sikker på, er ukrudt.
Det forholder sig nemlig sådan, at mine agurker og bladselleri ikke er dukket op, hvorfor jeg tænker på, om det kan være disse to? (Den hjerteformede minder mig om en agurkeplante, og den anden om bladselleri)
Jeg håber at I kan hjælpe mig igen :-)
Venlig hilsen Charlotte
Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 21. juli 2015 kl. 17.38
Her er et billede af den anden plante.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2015 kl. 17.48
Selerien er vist god nok. Den nederste er ikke en agurk. Måske snerle-pileurt.
Skrevet af: Karen Andersen, 21. juli 2015 kl. 18.39
du kan hurtigt finde ud af om det er en selleri
nip et lille stykke af et blad og mas det mellem fingrene
så kommer selleriduften frem--hvis ikke
den kunne ligne en bynke
snerlen--grav dybt og få så meget som muligt op af den
hvide rod og smid den ud med restaffald,og hold øje med den
så den ikke overtar hele bedet
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2015 kl. 19.53
Jeg er nok også mest på den med bynken på det første billede...
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2015 kl. 21.00
Ved nærmere googling kan jeg godt se den mest ligner bynke, men hvis den står på række med en masse artsfæller tror jeg stadig mest på selleri ;-)
Skrevet af: Palle F., 21. juli 2015 kl. 21.08
Enig med Anja, det er bynke og snerle. Snerlen er den smukkeste, har pæne blomster. Bynken er der ikke meget ved.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2015 kl. 22.09
Det er ikke en selleriplante - prøv at billedgoogle sådan en :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juli 2015 kl. 23.10
Nej, jeg er vist blevet snydt selvom jeg selv dyrker knoldselleri.
Den ligner nu også en del synes jeg:
www.modernvictorygarden.com/2009%20Modern%20Victory%20Garden%20Photos/DSC00292.JPG
@Charlotte, sår du ikke i rækker? Det gør det noget lettere at skelne afgrøde og ukrudt ;-)
Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 23. juli 2015 kl. 13.38
Igen, mange tak for hjælpen. Jeg er helt enig i, at billede nr. 2 er en snerle-pileurt.
Planten på billede nr. 1 er jeg dog stadig i tvivl om, da jeg har billedgooglet både gråbynke og bladselleri, og synes at bladene minder utrolig meget om hinanden. Jeg må prøve at mase et blad og dufte til det, når jeg kommer hjem senere.
@Claus, jeg planter på rækker, men det var kun radiserne der var kommet op, da jeg tog på ferie, og jeg kom hjem til dette syn (ret overvældende for en total nybegynder):
Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 23. juli 2015 kl. 13.41
Efter at jeg kom til bunds i alt det ukrudt jeg kunne kende, har jeg disse sørgelige rester tilbage. Jeg må vist tage revanche næste år, og så noget tidligere.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2015 kl. 13.53
Det er i hvert fald nok en god idé at time det lidt bedre i forhold til ferien :)
Skrevet af: Charlotte Vestergaard, 23. juli 2015 kl. 14.26
@Anja: Ja, det lærte jeg i hvert fald noget af. Vi fik dog først tilladelse til at bygge højbedet midt i juni, så fik først sået i slutningen af juni :-) Havde ikke forventet at meget kom op..
Jeg har et bionet til at ligge permanent over bedet, men nu hvor planterne har vokset sig større, overvejer jeg at lave en tunnel eller lign., som nettet kan hvile på. Er det noget du/I har erfaring med? Bedet er 3 x 2,3 meter, så jeg ved ikke om det er muligt at lave så stor en tunnel ud af elrør.
Skrevet af: Palle F., 23. juli 2015 kl. 15.03
Forskellen på selleri og bynke er at bynken har en gennemgående stængel, selleri har mange bladstilke fra samme sted. Jeg er ikke i tvivl, det er bynke
Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 23.00
Jeg vil anbefale armeringsjern. Jeg bruger 6 mm til bede på 1,2 meter, men du skal nok op i 8mm.
Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juli 2015 kl. 23.35
Det ser ud til din jord indeholder voldsomt mange ukrudtsfrø. Det bør du nok overveje hvordan du vil håndtere til næste år. Der er flere muligheder. Udplantningsplanter kan f.eks. plantes i et lille hul i en ukrudtsdug.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Kender I disse to planter?