Skrevet af: Jakob Miland, 22. juli 2015 kl. 14.58
Hej Havenyt,
Har dyrket mine første kartofler i år, og tog i går med stor fornøjelse mit første kilo op af sorten Sava.
Efter at have kogt dem, skyndte jeg mig selvfølgelig at smage på dem, men fandt til min ægrelse at skrællen var uspiselig - den havde en mærkelig bitter eftersmag der gik langt ned i halsen.
Selve kartoflen smager stadig udsøgt, men det er lidt ærgerligt at skulle skrælle mine nye fine kartofler.
Er der nogen der har kendskab til hvad sådan en bitterhed kan betyde?
Bedste hilsner,
Jakob
Skrevet af: Mogens; E., 22. juli 2015 kl. 21.55
Nye kartofler er biologisk set umodne knolde og har derfor et lidt højere indhold af glycoalkaloider end de kartofler, der er vokset helt færdig. Glycoalkaloider er en gruppe af stoffer, hvor solanin er det mest kendte. Disse stoffer er med til at give kartoflen dens smag. I små mængder sætter vi pris på den, men det er en bitter smag, og ved større mængder kan det give en metalagtig smag.
Størstedelen af kartoflernes indhold af glycoalkoloider findes i knoldens yderste lag og fjernes derfor ved skrælning.
Ved større mængder kan glycoalkoloiderne give ubehag og diarré. Når kartoflerne udsættes for stress som f.eks. stød eller lyspåvirkninger øges koncentrationen af glycoaloider. Det er årsagen til, at man anbefaler at kartofler, der er blevet grønne af lys, kasseres. Tilsvarende bør man kassere kartofler, hvis de af andre årsager har en kraftig bitter smag.
Skrevet af: Jakob Miland, 22. juli 2015 kl. 22.26
Tusind tak for det fyldestgørende svar Mogens. Præcis hvad årsagen er ved jeg ikke helt - men kan forestille mig at det måske bare er fordi jeg har taget dem så tidligt på trods af en forholdsvis sen såning?
I hvert fald, tak.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Bitter kartoffelskræl